Nadat Ford gisteravond de S-Max openbaar maakte is het nu tijd aan de gefacelifte C-Max en Grand C-Max. Deze krijgen deels dezelfde techniek en look als grote broer S-Max. Verder zijn nieuwe, zuinige EcoBoost- en Econetic-motoren beschikbaar.

Laten we met die motoren beginnen. Zodra het vernieuwde C-Max-duo begin 2015 in Europa verkrijgbaar wordt kan een nieuwe, zuinige benzinemotor besteld worden. Deze 1.5 EcoBoost wordt leverbaar met naar keuze 150 en 182 pk vermogen. De huidige 1.6-diesel wordt vervangen door een nieuwe 1,5 liter TDCI-motor met 95 of 120 pk.

Voor de vijfzitter C-Max verschijnt ook een nieuwe, schone Econetic-versie. Naar verwachting stoot die slechts 99 g/km CO2 uit, wat zakelijke rijders zal belonen met 20 procent bijtelling. De aangepaste tweeliter dieselkrachtbron stoot circa 20 procent minder CO2 uit en levert 4 procent meer vermogen. Een deel van de nieuwe motoren wordt standaard voorzien van een start/stop-systeem, dat bovendien verfijnd is zodat de uit- en in-schakeling soepeler verloopt.

Aangepast in- en exterieur 

De zevenzits Grand C-Max heeft een dubbele schuifdeur en het zogenaamde 'walk-through' stoelsysteem. Dat levert gemak bij het in- en uitstappen plus ruimte op. De achterklep kan nu met een voetbeweging automatisch geopend en gesloten worden. Aan de voorzijde dragen de C-Max-broeders het meest recente Ford-familiegezicht. Dat is onder meer herkenbaar aan de slankere koplampen. De ruitensproeiers zijn verborgen onder de motorkap.

Een deel van de techniek dat gisteren aangekondigd is voor de nieuwe generatie S-Max is ook voor de gefacelifte (Grand) C-Max beschikbaar. Denk daarbij aan Active Park Assist, Park-Out Assist, Cross Traffic Alert, het verbeterde Active City Stop, Active Braking, het nieuwe Adaptive Cruise Control en Distance Alert. Ook Sync 2, het infotainmentsysteem met touchscreen en spraakbesturing, zit op de vernieuwde C-Max, evenals een audiosysteem met subwoofer. Wees niet bang voor een zee van bedieningsknoppen, Ford heeft deze op basis van klantsuggesties verminderd. 

Net als de S-Max zullen de C- en Grand C-Max publiekelijk debuteren op de autosalon van Parijs, begin oktober. Redelijk snel erna verwachten we de prijzen en de officiële verbruiks- en uitstootcijfers.