Mazda RX-8 (2008)

Mazda-ontwerper Ikuo Maeda wil dolgraag de opvolger van de RX-8 tekenen. Of die auto er ooit komt is allerminst zeker.

Mazda worstelt al jaren met een nieuwe RX. De hoofdontwerper van het merk, Ikuo Maeda, tekende ooit de RX-8 en wil dolgraag de opvolger ontwerpen, zo vertelt hij aan Automotive News. Het probleem is echter de rotatatiemotor. Mazda vindt dat een RX-model een rotatiemotor moet hebben, maar deze bijzondere techniek zorgt voor nogal wat hoofdbrekens bij de technische afdeling. Mazda krijgt het niet voor elkaar om de motor die in de RX-8 werd geleverd te laten voldoen aan de emissie-eisen. Het grote struikelblok van Wankel-motoren is het hoge verbruik. Mazda hoopte dat met directe inspuiting te kunnen verhelpen, maar sinds er 5 jaar geleden tekeningen van een rotatiemotor met directe inspuiting opdoken is er weinig meer vernomen van het project.

Maeda geeft toe dat de moderne SkyActiv-motoren die Mazda nu in zijn modellen toepast weliswaar goed zijn, maar niet in een RX-model thuishoren. De R staat namelijk voor Rotation. Er is nog een ander probleem: de laatste RX was mede door zijn bijzondere techniek een auto voor selecte doelgroep. Voor Mazda te select om winst mee te maken.

Het is daarom aannemelijker dat Mazda ervoor kiest om een sportauto te ontwikkelen die niet als RX door het leven gaat. Deze maakt dan gebruik van een gewone SkyActiv-motor. Ondertussen blijven de liefhebbers, Meada voorop, hopen op een nieuwe RX met rotatiemotor.