Citroën vernieuwt bijna alle motoren in de DS4. De belangrijkste voordelen zijn minder CO2-uitstoot en een lager verbruik.

Citroën kondigt vijf nieuwtjes aan op motorgebied voor de DS4. Om te beginnen introduceert het merk een driecilinder benzinemotor in de DS4, de 1.2 PureTech met 130 pk vermogen en 230 Nm koppel. Deze motor vervangt de 120 pk sterke VTi viercilindermotor en stoot 25 g/km minder CO2 uit. Het brandstofverbruik van de nieuwe motor is in het gunstigste geval 5,0 l/100 km (1 op 20). De driecilinder wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De vanafprijs van de DS3 Puretech 130 bedraagt 24.690 euro.

De THP 160-benzinemotor wordt vervangen door de THP 165 (met 5 pk meer dus) en voorzien van een nieuwe automatische versnellingsbak. Die zorgt, samen met het start/stop-systeem en de iets efficientere motor, ervoor dat de CO2-uitstoot met maar liefs 50 g/km is afgenomen tot 128 g/km. Bovendien biedt de nieuwe automaat een soepeler schakelgedrag en een betere gasrespons. De prijs van de DS4 THP 160 EAT6 bedraagt 29.790 euro.

Diesel

Ook bij de dieselmotoren is er nieuws. De e-HDI-motor met 115 pk maakt plaats voor de BlueHDi met 120 pk. Die heeft een speciale katalysator die met behulp van het additief AdBlue schadelijke deeltjes elimineert. Met een CO2-uitstoot van 97 g/km valt de nieuwe instapdiesel in de 20 procent bijtellingscategorie. De vanafprijs van de BlueHDI 120 is 27.990 euro.

De BlueHDi-techniek doet zijn intrede in de rest van het dieselassortiment. De HDi met 160 pk wordt vervangen door de BlueHDi 150, die met zijn CO2-uitstoot van 100 g/km eveneens goed is voor 20 procent bijtelling. De meerprijs ten opzichte van de instapdiesel is 2.000 euro.

Aan de bovenkant van het dieselaanbod staat de BlueHDi 180, die altijd is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. Ook die heeft een lagere CO2-uitstoot, van 113 g/km. De prijs bedraagt 34.390 euro.

De vernieuwde motoren zijn per direct te verkrijgen bij de dealers.