Een dag later dan beloofd is hier dan de gloednieuwe Mercedes-Benz GLC. De cross-over is behoorlijk ruimer en zuiniger dan voorganger GLK. Er verschijnt ook een plug-in hybride variant.

Gisteren heeft Mercedes-Benz de cross-over GLC onthuld. Commissaris Thomas Weber van moederbedrijf Daimler geeft aan dat de cross-over 'een volgende, systematische stap' is in de introductie van SUV's: "[De auto] combineert het ultieme in rijcomfort met een sportief tintje, maakt indruk op de weg en - meer dan ooit - ook ernaast..." 

Over het uiterlijk schreven we al dat vloeiende lijnen de klassieke off-road look hebben vervangen. De GLC heeft een korte overhang, '3D' grille met dubbele louvres en langwerpige maar afgeronde koplampen. De daklijn loopt naar achter toe langzaam af, waar een paar 'sterke schouders' wachten. Aan de achterzijde zijn de led-lichten half over de klep en half over de zijkanten verdeeld. De bumpers, met geïntegreerde bodembescherming, zullen verkrijgbaar worden in meerdere varianten.

Ten opzichte van de Mercedes-Benz GLK is de GLC gegroeid. De wielbasis is 118 mm groter en dit komt ten goede aan de zitrij voor (+54 mm meer schouderruimte), achter (+28 mm meer schouderruimte en +57 mm meer beenruimte) en kofferruimte (afhankelijk van het model, 80 tot 110 liter extra). De GLC kan 580 tot 1.600 liter bagage bergen. Bovendien is de laaddrempel verlaagd. Ook de instap voor passagiers is met 34 mm vergroot. 

Het gewicht van de GLC is 80 kg minder dan dat van voorganger GLK. Mercedes heeft namelijk een lichtere materiaalmix gebruikt voor de cross-over. Die versterkt tegelijkertijd de passagierscabine, voor extra veiligheid. De weerstandscoëfficiënt is gedaald naar 0,31. 

Aandrijflijnen

De nieuwkomer verschijnt als GLC 250 (benzineversie), 220d en 250d (dieseluitvoeringen) maar ook als 350 e (hybride). Die laatste stoot 60 gram CO2 per km uit, wat correspondeert met 14 procent bijtelling. Deze plug-in hybride kan 34 km geheel elektrisch rijden en heeft een systeemvermogen van 327 pk. De benzine-GLC beschikt over 211 pk en 350 Nm koppel. Het vermogen van de 220d ligt op 170 pk (400 Nm koppel), dat van de 250d op 204 pk (500 Nm koppel). 

De benzinemotor is 12 procent zuiniger en schoner dan die uit de GLK. Met de diesels is zelfs 19 procent vooruitgang geboekt. De off-roader sprint in 5,9 (hybride), 7,3 (benzine) of 7,6 tot 8,3 seconden (diesels) vanuit stilstand naar 100 km/u. De automatische 9G-Tronic automaat kan ingesteld worden voor sportief rijden of ontspannen rijden. De hybride is overigens uitgerust met een 7G-Tronic.

Mercedes-Benz GLC

Alle varianten beschikken over 4Matic-vierwielaandrijving. Standaard wordt 45 procent van het koppel naar de voorwielen gestuurd en 55 procent naar de achterwielen. De Mercedes-Benz GLC-klasse is altijd voorzien van Agility Control-ophanging. De bestuurder kan daarmee vijf rijmodi kiezen; met het Off-Road Engineering-pakket komen er nog eens vijf bij, waaronder 'Trailer', 'Slippery' en 'Rocking Assist'. 

Uitrusting

De GLC, die qua formaat tussen de GLA en GLE invalt, krijgt bijna alle rijassistentiesystemen die ook beschikbaar zijn op de Mercedes-Benz C-, E- en S-Klasse. Het Head-Up Display is nieuw. De draaiknop in de middenconsole is vervangen door een touchpad. Het ipad-achtige centrale display steeks deels boven het dashboard uit. Het interieur kent dezelfde vloeiende lijnen als de buitenzijde van de GLC. Mercedes' nieuwe auto debuteert op de IAA-autobeurs die in september in Frankfurt wordt gehouden.