De grote primeur van Volkswagen op de autosalon van Genève is de nieuwe Touran. Wij namen een kijkje in Volkswagens nieuwe MPV.

"Hij is 100 procent nieuw." De woordvoerder van het merk kan niet genoeg benadrukken dat de nieuwe Touran écht nieuw is en een flinke groeispurt heeft doorgemaakt. Hij slaat duidelijk een gat ten opzichte van de Golf Sportsvan, iets dat je met name kunt zien aan de kofferbakruimte: "In de Golf Sportsvan kies je tussen veel kofferbakruimte of veel beenruimte achterin, in de Touran heb je het allebei." Dat kunnen we beamen, achterin kan je altijd goed zitten, ook als je lichaamslengte de 2 meter benadert. Optioneel komt de Touran als zevenzitter, de achterste stoelen zijn zoals gebruikelijk alleen geschikt voor kinderen.

De nieuwe Touran heeft een chique grille en een herkenbaar design, dat keurig aansluit bij dat van de andere Volkswagens. Het dashboard oogt massief en is voorzien van de nodige glimmers. Veel hoogglans zwarte panelen geven de Touran van binnen een hoogwaardige uitstraling. Zoals altijd bij Volkswagen is het geheel goed afgewerkt.

Het beste nieuws is de prijs. Want hoewel de nieuwe Touran 13 centimeter langer is dan het uitgaande model, blijven de prijzen nagenoeg gelijk. De definitieve prijsspecificaties worden in mei bekend gemaakt, de auto komt in september op de markt.

Caddy

Er is meer ruimtelijk nieuws bij Volkswagen. De Caddy is namelijk in het nieuw gestoken. Het is geen heel nieuw model, maar met de noemer facelift doe je vernieuwde Caddy tekort. De woordvoerder ligt toe: "De Caddy is een zeer succesvol model, onze klanten willen niet teveel veranderd zien aan de auto. Hoe meer hij op de oude Caddy lijkt, hoe beter." Dat de Caddy succesvol is blijkt wel uit het feit dat de huidige generatie nagenoeg is uitverkocht. Klanten moeten straks wachten op het vernieuwde model, dat in de zomer op de markt komt.