Hyundai Tucson

Hyundai kondigt twee hybridesystemen aan: de milde hybride met kleine elektromotor en een plug-in hybride. Beide systemen zijn nagenoeg productierijp.

Hyundai toont op de autosalon van Genève, die vandaag zijn deuren opent voor het publiek, twee nieuwe hybridesystemen. Beide zijn ingebouwd in de nieuwe Tucson, waarmee het merk aangeeft dat dit model voor beide aandrijflijnen in aanmerking komt.

De milde hybride is een relatief goedkope oplossing voor het verlagen van het brandstofverbruik. Een kleine elektromotor en accu, gebruikmakend van een 48 Volt-circuit, zijn voldoende om 10 procent meer aandrijfkracht te genereren. De elektromotor heeft een vermogen van 10,3 kW ( 14 pk) en ondersteunt bij het accelereren.

Hyundai gaat ook aan de stekkerhybride. Die heeft een 50 kW (68 pk) sterke elektromotor, waarmee over een afstand van maximaal 50 km elektrisch gereden kan worden. De tweede motor is een 1.7 CRDi diesel met 115 pk. Schakelen gaat via een zeventraps automaat. De CO2-uitstoot is 48 g/km, dat zou volgens de huidige regels goed zijn voor 7 procent bijtelling.

Het is bedoeling dat beide systemen binnen twee jaar terug te vinden zijn in productiemodellen.