Voor het eerst in haar geschiedenis gaat het Zweedse supercarmerk Koenigegg twee modellen naast elkaar produceren. Beide zijn in Genève gepresenteerd. Maak kennis met de Agera RS en de Regera.

De Koenigsegg Agera RS bouwt voort op de eerdere modellen Agera R en Agera S. De basis is behouden maar allerhande techniek uit de Koenigsegg One:1 verbetert het supercar-gehalte. Voorbeelden van aangepaste onderdelen zijn de splitter, side skirts, achterspoiler en het maximum toerental. Daarmee wordt de Agera RS, die gewoon de straat opkan, uitermate geschikt voor gebruik op het circuit. Prestaties geven de Zweden nog niet, maar bedenk dat je 1.160 pk aan vermogen en 1.000 Nm - in overboost zelfs 1.280 Nm - koppel hebt om de supercar de sporen te geven. 

De 5,0 liter V8-motor presteert het best op benzine maar de RS kan ook besteld worden voor gebruik met benzine én E85 (bio-ethanol). Er worden slechts 25 exemplaren gebouwd van de RS, waarvan er reeds tien besteld zijn voordat de auto afgelopen week debuteerde op de autoshow in Genève. De prijzen beginnen bij circa 1,5 miljoen euro exclusief belastingen. 

Koenigsegg Regera

Koenigsegg Regera

Nieuw is de Regera, wat in het Zweeds zoveel betekent als 'regeren' of 'besturen'. Dit model, dat eind dit jaar in productie gaat, is een supercar voor alledaags gebruik. De plug-in hybride aandrijving bestaat uit bovengenoemde V8 met twee turbo's en drie elektromotoren. Op normale snelheid kan 50 km elektrisch gereden worden. Om opladen te bevorderen kan de auto rijden in Battery Drain Mode. Het accupakket is dan bij aankomst aan de laadpaal helemaal leeg en gereed voor een volledige lading. 

Ook voor de Regera ontbreken de prestaties nog. In ieder geval biedt de auto 'ver boven de 1.500 pk en meer dan 2.000 Nm'. Daarmee is de Regera toch in staat z'n mannetje te staan: "Volgens ons is de enige hypercar die sneller op het circuit is, een andere Koenigsegg", aldus het merk. Speciaal voor zulke plezier momenten kan de ophanging dan stijf en het uitlaatsysteem luid ingesteld worden. Op andere momenten rijdt de Regera eerder comfortabel en stil.

Volgens ons is de enige hypercar die sneller op het circuit is, een andere Koenigsegg

Om tot een koninklijke rit te komen rust Koenigsegg de Regera uit met meer standaardfeatures dan de Agera. Daaronder zijn 8-voudig verstelbare stoelen met geheugen, een audiosysteem, een 9 inch infotainment systeem, 3G- en Wifi-connectiviteit, camera's, Apple Car Play en led-lempen die een sterrenconstellatie verbeelden. In drama wordt voorzien wanneer de deuren bij openen 90 graden draaien en de spiegels automatisch wegklappen. Alle onderdelen zijn gerobotiseerd.

De basisprijs voor de tachtig te bouwen Regera's ligt op, omgerekend, circa 1,75 miljoen euro exclusief belastingen. Als de bankrekening dan nog niet leeg is biedt Koenigsegg zowel voor de Agera RS en Regera nieuwe opties.