Wat kan je veranderen aan een prachtige auto als de Aston Martin Vanquish? Nou, heel wat. Maak kennis met de Galpin Thunderbolt, de ándere Vanquish.

Galpin Motors en Henrik Fisker hebben opnieuw de handen ineen geslagen. Eerder leverde dat al de Galpin Rocket op, een stevig verbouwde Ford Mustang met 725 pk vermogen. Nu komen het Amerikaanse bedrijf en de voormalige Aston Martin-ontwerper met de Galpin Thunderbolt: een nieuwe kijk op de Aston Martin Vanquish.

Het bodywork is flink onder handen genomen, alle panelen zijn van koolstofvezel vervaardigd. De wijzigingen aan het ontwerp zijn subtiel maar niet gering. Het meest opvallend is de nieuwe, grotere grille, die nog wel de vorm heeft van een klassieke Aston-Martin-grille. Via de andere voorbumper, extra vouwen aan de zijkant en afwijkende dorpels met een opvallender ontwerp komen we aan de achterkant. De C-stijl is opnieuw ontwerpen en daarmee de vorm van de achterste zijruit ook, die nu bovendien verdiept in het ‘plaatwerk’ ligt. Ook de achterruit is opnieuw ontworpen, net als de achterlichten. De achterspoiler werd verkleind, voor een (nog) elegantere uitstraling.

In het interieur zijn Galpin en Fisker ook losgegaan. Bovenaan de middenconsole prijkt een licht gebogen beeldscherm, dat in hoogte verstelbaar is. Verder is het dashboard verfraaid met nieuwe knoppen en een bijzonder klokje. Voor de passagiers achterin zijn er twee (!) champagnefleshouders.

Over motorische wijzigingen is niets bekend. De Galpin Thunderbolt is voorlopig een one-off, die wordt getoond op het Amelia Island Concours d’Elegance. Bij voldoende positieve reacties zal Galpin ongetwijfeld nog wat meer van die bijzondere Aston Martins bouwen, voor gefortuneerde klanten.