Lotus Exige S Club Racer

'More for less' ofwel 'meer voor minder' is wat Lotus de Exige S meegeeft in Club Racer-uitvoering: meer circuitpotentieel bij minder gewicht. 

Sportwagenfabrikant Lotus heeft het druk. Na de Elise 220 Cup (ook bekend als 'S Cup'), Evora 400 en Elise 20th Anniversary Special Edition presenteert het dit jaar al de vierde nieuwe variant. Dit keer krijgt de Lotus Exige S de 'Club Racer-behandeling', die samengevat kan worden als 'more for less'. 

Laten we beginnen met 'less': dankzij een lichtgewicht accu, dito sportstoelen, deuren en middenconsole weegt de Club Racer 1.161 kg, ofwel 15 kg minder dan de standaard Exige S. Dankzij een splitter voor, achtervleugel en platte onderzijde genereert de coupé bij 100 mijl/uur (161 km/u) 42 kg downforce. Daarmee komt de 'more' in beeld: meer balans en meer circuitpotentieel. 

Net als bij de reguliere Exige S ligt onder de kap een 3.5 V6-motor. De prestaties zijn 4,0 seconden voor de 0-100 km/u-sprint, en 274 km/u voor de topsnelheid. De knop om de tractie (Drive, Sport of Race) in te stellen is voortaan standaard. De Lotus Exige S Club Racer is verder uitgevoerd met mat zwarten accessoires, waaronder de spiegelkappen en het dakpaneel. 

Kopers kunnen kiezen uit vier lakkleuren: Exige Orange, Metallic White, Metallic Yellow of - tegen meerprijs - Matt Black. De sportstoelen komen in leder of alcantara. In Groot-Brittannië vraagt Lotus omgerekend zo'n 78.600 euro voor de nieuwe Exige-uitvoering, bij ons komen daar nog extra belastingen bij. Alleen als coupé verkrijgbaar.