Mazda presenteert op de Sema tuningshow in Las Vegas de MX-5 Spyder en MX-5 Speedster. Beide moeten de twee speerpunten van de MX-5 verder versterken: een laag gewicht en open rijden.

Mazda laat zien waartoe de MX-5 nog meer in staat is met de MX-5 Spyder en MX-5 Speedster. Het merk showt de twee concept cars in Las Vegas, op de Sema tentoonstelling die in het teken staat van autotuning. De twee MX-5 modellen nadrukken het lichtgewicht en ‘open’ karakter van de MX-5, meer nog dan het gewone productiemodel.

Het meest opvallende studiemodel is de Speedster. Deze heeft een afslankkuur ondergaan en weegt daardoor 113 kilogram minder dan de Amerikaanse productie MX-5 (met 2,0 liter benzinemotor). Dat komt onder andere door de toepassing van koolstofvezel, zo zijn de portieren van dit lichtgewicht materiaal gemaakt. Een dak? Heeft de Speedster niet. Een voorruit? Ook niet. Volgens Mazda biedt de MX-5 Speedster de ultieme ‘wind-in-de-haren rijervaring’. Het onderstel is net als de rest van de auto puur. De vering is instelbaar en de racewielen en -banden zijn lichtgewicht.

Iets minder spartaans de MX-5 Spyder, die volgens het merk een ‘bikini-top’ heeft. 100 procent waterdicht is dit bijzondere dak niet maar dat maakt ook niet uit, het is allemaal voor de show. Veder heeft Mazda de Spyder vintagekleuren gegeven en een aerodynamische kit met koolstofvezel onderdelen.