Honda komt met meer informatie over zijn nieuwe supersportauto, de NSX. Het vermogen is 581 pk, de topsnelheid 307 km/u.

Lang bleef het stil rondom de Honda NSX, maar nu geeft Honda heel veel informatie vrij over de nieuwe sportauto. Wat we al wisten is dat de NSX een aandrijflijn heeft die bestaat uit drie elektromotoren, een V6 twinturbomotor en een negentraps versnellingsbak met dubbele koppeling. Nu maakt Honda bekend dat deze vier motoren goed zijn voor een systeemvermogen van 581 pk, waarvan het leeuwendeel (507 pk) door de zescilinder benzinemotor wordt geproduceerd. Het totale koppel van de NSX bedraagt 644 Nm.

Elektropower

Twee van de elektromotoren zijn bij de voorwielen aangebracht en ondersteunen tot 200 km/u bij het accelereren. Dat is vooral bij lage toeren van belang, omdat elektromotoren direct hun maximale koppel vrijgegeven. Daarnaast dienen de elektromotoren als ondersteuning bij het verdelen van de grip in bochten, door exact de juiste hoeveelheid kracht op het linker en/of rechterwiel los te laten. De derde elektromotor is gemonteerd aan de achterkant, tussen de versnellingsbak en benzinemotor. Deze fungeert als generator. Sprintcijfers zijn nog niet bekend, de topsnelheid wel: 307 km/u.

Honda NSX

De NSX is opgebouwd uit een mix van lichte materialen, waarvan de belangrijkste aluminium is. Het complete spaceframe is gemaakt van dit metaal, de vloer van de auto is vervaardigd uit koolstofvezel. Volgens Honda is de NSX door deze constructie de meest stijve auto in zijn prijsklasse. Het gewicht van de NSX is 1.725 kilogram, waarvan 42 procent op de vooras rust en 58 procent op de achteras. Honda heeft de componenten van de aandrijflijn zo laag mogelijk ingebouwd en zo ver mogelijk naar het midden van de auto.

De aerodynamica is een kunststukje. Luchtgeleiders zorgen voor de koeling van de zeven warmtebronnen in de aandrijflijn via tien kanalen. Die lucht wordt vervolgens verder gevoerd naar verschillende uitgangen en zorgt zo voor extra neerwaartse druk van de auto. In de ‘cockpit’ staat de bestuurder centraal. Honda heeft veel aandacht besteed aan belangrijke onderdelen, zoals de vorm van het stuur en de plaats van de schakelflippers. Dunne stijlen naast de voorruit zorgen voor een optimaal zicht naar voren. De bestuurder kan via de zogenaamde IDS-knop vier rijstanden inschakelen: Quiet (elektrisch), Sport, Sport+ en Track. Deze hebben invloed op de besturing, remmen, gasrespons, het stabiliteitssysteem, de dempers, motor, versnellingsbak en het controlesysteem van de hybride aandrijflijn.

De Honda NSX komt in de eerste helft van 2016 op de markt. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.