Tesla heeft de productieversie van de Model X onthuld. De hightlights zijn: vierwielaandrijving, vleugeldeuren, een enorme voorruit en uiteraard een elektrische aandrijving.

Tesla voegt de langverwachte Model X toe aan zijn assortiment. Het productiemodel lijkt als twee druppels water op de concept car die het merk in 2012 liet zien. Slechts op details is het ontwerp aangepast. De Model X is een kruising tussen een SUV, een hatchback en een MPV.

Dé eyecatchter zijn de Falcon Wings. De naar boven toe openende achterdeuren zorgen ervoor dat instappen op een krappe parkeerplaats eenvoudiger is. Bovendien is de instap naar de derde zitrij ruimer. De portieren zijn voorzien van sensoren, die voorkomen dat het blik in aanraking komt met het dak van de parkeergarage. De Model X biedt plaats aan zeven personen, of vijf als je de twee achterste stoelen wegklapt in de bodem van de bagageruimte. Bijzonder is de enorme voorruit, die deels doorloopt in het dak en daardoor een ruimtelijk gevoel geeft in het interieur.

Vermogens tot 761 pk

De aandrijving is uiteraard elektrisch. Tesla biedt de Model X in eerste instantie aan in twee vermogensvarianten: de 90D met 380 kW (516 pk) en de P90D 560 kW (761 pk). De 90D heeft twee elektromotoren, die beide 190 kW leveren. Eén motor zit op de vooras, de andere op de achteras. Daardoor heeft de Model X altijd vierwielaandrijving. Bij de sterkere P 90D levert de motor op de achteras 370 kW. De snelste versie accelereert in 3,8 seconden van 0 naar 96 km/u (0-60 mph). Als je de Model X voorziet van de Ludicrous Speed Upgrade dan legt de auto het standaardspintje zelfs in 3,2 seconden af.

Het 90 kWh batterijpakket ligt in de bodem van de auto, wat zorgt voor een laag zwaartepunt en dus stabiele rij-eigenschappen. De actieradius van de Model X is in theorie 402 kilometer.

De auto is al te bestellen maar de Nederlandse prijs is nog niet bekend. Bij het ‘reserveren’ moet je een aanbetaling van 4.000 euro doen. De Model X valt volgend jaar in de 4 procent bijtellingscategorie.