Spyker

Spyker Cars wil nog dit jaar een SUV conceptcar onthullen. Die is nog voorzien van een V12-motor, maar volgend jaar verschijnt een elektrische aandrijflijn voor de SUV.

Een maand geleden vertelde Spyker-CEO Victor Muller ons al dat de elektrische modellen die het Nederlandse automerk wil introduceren 'geen sportauto's' maar 'eerder SUV's' zullen zijn. Nu bevestigt Muller in tijdschrift Autocar dat de toekomstige Spyker SUV in november op de Los Angeles Auto Show onthuld wordt. 

De conceptcar zal nog voorzien zijn van een V12-brandstofmotor, net als de Spyker D12 Peking-to-Paris uit 2006. Het nieuwe concept zal 'sterk geïnspireerd zijn' op de D12 van 10 jaar geleden, aldus Muller. 

Met de huidige partner Volta Volaré ontwikkelt Spyker vanaf deze zomer een elektrische aandrijflijn. Het wil deze volgend jaar aan het publiek presenteren. Het is afwachten of de SUV eerst in de verkoop gaat met brandstofaandrijving of dat Spyker wacht op de elektro-aandrijflijn. Een hybride aangedreven Spyker hoeven we niet te verwachten. Muller noemt zo'n aandrijving te gecompliceerd en houdt het liever bij één elektromotor. 

In het interview met Autocar noemt de CEO Tesla als voorbeeld. Met een verschil: "Ik geloof nog steeds niet dat lithium-ion batterijen kosteneffectief zijn. Dit type accu heeft een groot nadeel dat niet weg zal gaan: degradatie." We verwachten dan ook dat Spyker en Volta Volaré met een andere soort accupakket op de proppen zal komen. 

Het is  Spyker er niet om te doen de grote verkoopaantallen van het Amerikaanse voorbeeld te evenaren. Muller ziet de rol van nichemerken zoals Spyker in het ontwikkelen van technologie die later door massamerken toegepast kan worden. Maar dan moet het Nederlandse merk eerst iets goeds op de markt brengen.