Plug-in hybride

De Tweede Kamer heeft ingestemd met een omvangrijk plan voor de autobelastingen in de komende jaren. Afwijkend ten opzichte van het oorspronkelijke plan is dat de korting op de wegenbelasting voor auto’s met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km ook na 2018 blijft.

De Tweede Kamer heeft ingestemd met de zogenaamde Autobrief II van staatssecretaris Wiebes. Daarin staan de autobelastingen voor de komende jaren uitgewerkt. De inhoud van die plannen werd vorig jaar al gepresenteerd maar is op twee punten aangepast: minder wegenbelasting voor plug-in hybrides en minder BPM-korting voor dieselauto’s.

De belangrijkste aanpassing is dat auto’s met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km (plug-in hybrides) ook na 2018 blijven profiteren van een lager wegenbelastingtarief. In 2019 geldt net als nu een halftarief, in 2020 wordt er 75 procent van het reguliere bedrag in rekening gebracht. In het oorspronkelijk plan stond dat bezitters van deze schone auto’s vanaf 2019 al meer wegenbelasting zouden gaan betalen. De Tweede Kamer wil met deze wijziging plug-in hybrides, zoals de Opel Ampera, Mitsubishi Outlander PHEV en Volkswagen Golf GTE, aantrekkelijker maken voor occasionkopers.

De andere wijziging, door middel een amendement aangenomen, heeft te maken met de geplande BPM-verlaging. De gewraakte aanschafbelasting wordt vanaf 2017 in 4 jaar tijd nu met 14,7 procent verlaagd, in plaats van de geplande 12,2 procent. Om dat mogelijk te maken blijft de toeslag voor dieselauto’s intact. Die zou in de oorspronkelijke Autobrief II nog met 12,2 procent dalen. Gevolg: meer BPM-korting voor benzineauto’s en minder voor dieselauto’s.