Tekening Audi eROT dempersysteem

Audi presenteert een prototype van een nieuw soort schokdemper, eROT genaamd. Deze elektromechanische schokdempers kunnen energie terugwinnen en nemen minder ruimte in dan conventionele dempers.

Audi biedt een kijkje in de keuken en presenteert de schokdemper van de toekomst. Het merk heeft een werkend prototype van de zogenaamde eROT, een elektromechanische schokdemper. Die biedt diverse voordelen ten opzichte van een conventionele schokdemper.

Alle kinetische energie die wordt veroorzaakt door oneffenheden in de weg en het nemen van bochten wordt door normale schokdempers geabsorbeerd en gaat dus verloren. De eROT-dempers van Audi vangen de energie op, die vervolgens via een koppeling in elektriciteit wordt omgezet en gebruikt kan worden door een elektromotor van een (48 Volt) hybridesysteem. De eerste prototypes hebben een CO2-besparing van 3 g/km gerealiseerd, ten opzichte van een hybride-auto zonder elektronische schokdempers.

eROT werkt in plaats van hydraulische dempers met kleine elektromotoren die nauwkeurig aangestuurd kunnen worden. Zo zijn de dempers volledig naar eigen smaak te configureren. Bovendien neemt eROT minder ruimte in, de elektromechanische dempers worden horizontaal gemonteerd in plaats van verticaal naast het wiel. Dat heeft als voordeel dat er kleinere wielkasten nodig zijn, die minder bagageruimte opeisen.

De eerste testen met de nieuwe schokdempers zijn volgens Audi veelbelovend. Het merk noemt de kans dat de eROT-dempers hun weg naar productiemodellen vinden dan ook ‘aannemelijk’.