Infiniti heeft een nieuwe benzinemotor gepresenteerd met bijzondere techniek: variabele compressie. Betere prestaties moeten hand-in-hand gaan met een lager brandstofverbruik.

Infiniti komt met een nieuwe 2.0 VC-T benzinemotor, een afkorting die staat voor Variable Compression Turbocharged. Een turbomotor dus, maar niet zomaar een. Infiniti past namelijk voor het eerst variabele compressie toe. De hoogte die de zuigers bereiken wordt naadloos aangepast aan de rij-omstandigheden, waardoor de compressieverhouding kan variëren van 8:1 tot 14:1. Oftewel: het ene moment kan de 2.0 VC-T de compressieverhouding van een prestatiemotor hebben en het volgende moment die van een spaarzame krachtbron.

De nieuwe techniek leidt volgens Infiniti tot een lager brandstofverbruik, minder motorgeluid en minder trillingen. Bovendien is de nieuwe motor compacter en lichter dan het exemplaar dat hij vervangt.

Op de autosalon van Parijs eind september doet het merk meer details uit de doeken. Dan hopen we ook meer details, zoals verbruik, vermogen en CO2-uitstoot te horen. Infiniti zegt dat de motor productierijp is en dat we de nieuwe techniek dus binnenkort al in modellen van het merk terug gaan zien.