De Range Rover Sport gaat met een nieuwe, compacte dieselmotor en een vernieuwd multimediasysteem modeljaar 2017 in. Meer goed nieuws, de vanafprijs ligt 9.000 euro lager.

De Range Rover Sport krijgt een nieuwe instapdiesel. De SDV6 wordt vervangen door een 2,0 liter viercilindermotor. De nieuwe versie heet SD4 en heeft een vermogen van 240 pk en een koppel van 500 Nm. Ten opzichte van de oude motor levert de nieuwe 18 pk en 100 Nm in, maar door de dubbele turbo kan de viercilinder zijn power efficiënter afgeven. Het verbruik en de CO2-uitstoot liggen 10 procent lager dan voorheen, op 6,1 l/100 km (1 op 16,3) en 164 g/km.

Het andere belangrijke nieuws is dat Land Rover het infotainmentsysteem heeft aangepast. Het beeldscherm meet nu 10 in plaats van 8 inch, waardoor er minder knoppen op het dashboard nodig zijn. Nieuwe apps op het systeem en een betere smartphonekoppeling bieden meer mogelijkheden.

Verder heeft Land Rover diverse veiligheidssystemen verbeterd. Helemaal nieuw is Advanced Tow Assist, hiermee kan de auto zelfstandig achteruitrijden met een aanhanger. Net als de grote Range Rover krijgt de Sport de beschikking over Low Traction Launch, waarmee de auto zelfstandig wegrijdt op gladde en/of steile ondergronden. Het dodehoeksysteem kan nu ook stuurcorrecties uitvoeren als de auto in aanraking dreigt te komen met een voertuig op de andere rijbaan. Verder rust Land Rover de Range Rover Sport nu uit met vermoeidheidsherkenning.

Het uiterlijk is subtiel aangepast. Een vernieuwde grille en nieuwe optiepakketten moeten de uitstraling van de Range Rover Sport verfraaien.

Door de lagere CO2-uitstoot van de nieuwe dieselmotor ligt de vanafprijs van de Range Rover Sport nu bijna 9.000 euro lager. Dat komt omdat in Nederland de BPM-belasting is gekoppeld aan de hoeveelheid CO2-uitstoot. De Range Rover Sport is er nu vanaf 83.364 euro voor de SD4. De andere motorvarianten (de SDV6 en SDV8 diesels en de 5.0 Supercharged V8 benzinemotor) blijven onveranderd in het assortiment.