Wat kunnen we van Volkswagen verwachten op de autosalon in Parijs? De eerste afbeeldingen van de Golf facelift en nieuwe generatie CC zijn gelekt. Het motorisch nieuws is vooralsnog interessanter.

Als eind september de autoshow in Parijs opent is natuurlijk ook Volkswagen van de partij. Diens debuterende SUV Teramont is echter niet bestemd voor de Europese markt. Voor ons zullen de nieuwe generatie CC en de gefacelifte Golf het belangrijkste nieuws vormen. Alle drie de te showen auto's zullen echter voorzien zijn van een nieuw dashboard waarvan reeds foto's op internet gelekt zijn. 

Het Volkswagen CC instrumentenpaneel lijkt sprekend op dat in de Passat sedan, met horizontaal getekende luchtroosters. Het meest in het oog springend is dat de drie 'Parijse' Volkwagens een nieuw infotainment met een flink display krijgen. Volgens de Duitse media komt het multimediasysteem met gebarenbediening. Ook nieuwe mogelijkheden als automatisch inparkeren met aanhanger worden genoemd. 

Andere afbeeldingen op internet tonen de Volkswagen Golf na de facelift in vijfdeurs-, Variant- en GTI-vorm. Zoals gewoonlijk gaat het Duitse merk niet rigoreus maar subtiel te werk. Nieuwe luchtinlaten, 'boomerang' led-verlichting, voor de GTI een dubbele uitlaatset in trapezoïde vorm - dat soort werk. Helaas hebben we nog geen foto van de CC voorbij zien komen, de productievariant van de vorig jaar in Genève onthulde Sport Coupé Concept. 

Volkswagen Golf R400 Concept

Nieuwe motoren en accu's

Goed geïnformeerde Duitse media als AutoBild spreken over nieuwe motoren voor de Golf. Zo zou de 1.4-turbobenzinemotor worden opgevolgd (of aangevuld?) worden door een 1,5 liter exemplaar. Die zou verschijnen in zuinige uitvoering met 130 pk en als sterke 150 pk-versie. Het vermogen van de e-Golf zou stijgen van 85 naar 100 kWh (omgerekend 136 pk). Met een aangepast accupakket wordt het theoretisch bereik 300 kilometer. 

De in ons land populaire plug-in hybride Golf GTE krijgt een groter systeemvermogen van 218 pk totaal. Voor de liefhebbers wordt eindelijk de R400 in productie genomen, al blijft deze beperkt tot een kleine oplage. Het performancemodel krijgt nog eens 20 paardenkrachten extra - 420 pk in totaal - en moet gaan concurreren tegen de Mercedes-AMG A 45.