Audi TT Coupé

Audi levert vanaf begin volgend jaar Quattro-vierwielaandrijving op de dieseluitvoering van de TT. Dat komt zowel de prestaties als de rij-eigenschappen ten goede.

Audi komt begin volgend jaar met de TT 2.0 TDI Quattro. Vierwielaandrijving in combinatie met een benzinemotor was al mogelijk, maar Audi combineert nu ook de 184 pk sterke 2.0 TDI dieselmotor met Quattro-techniek. Ook nieuw is de combinatie met een zestraps automaat, die Audi standaard levert op vierwielaangedreven TT’s.

Het Quattro-systeem stuurt in normale omstandigheden vrijwel alle kracht naar de voorwielen. Als er gripverlies optreedt dan worden via een elektro-hydraulische koppeling de achterwielen ingeschakeld. Het optionele Audi Drive Select-systeem met rijstanden is ook gekoppeld aan de vierwielaandrijving. De koppelverdeling kan verschillen per rijstand.

Omdat de TT met aandrijving op vier wielen meer grip heeft en omdat de automaat efficiënt schakelt, accelereert de Quattro-uitvoering in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u, 0,4 seconden sneller dan de voorwielaangedreven uitvoering. Door het hogere gewicht zijn verbruik en CO2-uitstoot wel iets hoger. Audi geeft 5,2 l/100 km (1 op 18,8) op voor de Coupé-uitvoering.

De TT 2.0 TDI Quattro verschijnt als Coupé en Roadster. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.

Audi levert vanaf begin volgend jaar Quattro-vierwielaandrijving op de dieseluitvoering van de TT. Dat komt zowel de prestaties als de rij-eigenschappen ten goede.

Audi komt begin volgend jaar met de TT 2.0 TDI Quattro. Vierwielaandrijving in combinatie met een benzinemotor was al mogelijk, maar Audi combineert nu ook de 184 pk sterke 2.0 TDI dieselmotor met Quattro-techniek. Ook nieuw is de combinatie met een zestraps automaat, die Audi standaard levert op vierwielaangedreven TT’s.

Het Quattro-systeem stuurt in normale omstandigheden vrijwel alle kracht naar de voorwielen. Als er gripverlies optreedt dan worden via een elektro-hydraulische koppeling de achterwielen ingeschakeld. Het optionele Audi Drive Select-systeem met rijstanden is ook gekoppeld aan de vierwielaandrijving. De koppelverdeling kan verschillen per rijstand.

Omdat de TT met aandrijving op vier wielen meer grip heeft en omdat de automaat efficiënt schakelt, accelereert de Quattro-uitvoering in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u, 0,4 seconden sneller dan de voorwielaangedreven uitvoering. Door het hogere gewicht zijn verbruik en CO2-uitstoot wel iets hoger. Audi geeft 5,2 l/100 km (1 op 18,8) op voor de Coupé-uitvoering.

De TT 2.0 TDI Quattro verschijnt als Coupé en Roadster. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.