De hybride Hyundai Ioniq heeft een vanafprijs van 21.995 euro. Dat is behoorlijk concurrerend. In september verwachten we de hybride én elektrische versie, in 2017 volgt de plug-in hybride.

"Wij willen altijd net iets goedkoper zijn dan onze concurrenten." Dat zei de Hyundai-woordvoerder bij de presentatie van de Ioniq op de autosalon van Genève. De hybride 'wordt in ieder geval goedkoper dan de Prius', voegde hij eraan toe. Het merk heeft woord gehouden. De vanafprijs van de hybride Ioniq valt zelfs 8.000 euro lager uit dan die van de Prius. Met een bedrag van 21.995 euro kan deze uitvoering zomaar eens een leaseknaller worden.

We verwachten de auto in september bij de dealers, net als de elektrische uitvoering waarvan we nog geen prijs hebben. De plug-in hybride Ioniq volgt in 2017. De Ioniq wordt geleverd met diverse connectiviteitsdiensten (Android Auto, Apple CarPlay), navigatie (TomTom Live), Eco-driving Assistant, smart cruise control en meerdere veiligheidssystemen.

De hybride Hyundai Ioniq biedt bij vertrek al 170 Nm trekkracht. Het maximale koppel ligt op 265 Nm, het systeemvermogen op 141 pk. De elektromotor is gekoppeld aan de nieuwe 1,6 liter Kappa GDi-benzinemotor die speciaal voor de hybride aandrijflijn is ontworpen. Het theoretische brandstofverbruik ligt op 3,4 l/100 km (1 op 29,4), de CO2-uitstoot op 79 g/km. Zakelijke rijders betalen dus 21 procent bijtelling.

Aandrijving hybride Hyundai Ioniq

De elektrische Ioniq heeft een actieradius van 280 km, op papier dan. Bij deze versie is het maximale koppel van 295 Nm direct geheel beschikbaar. De auto komt in aanmerking voor 4 procent bijtelling. Net als de hybride heeft de elektrische Ioniq een zestraps DCT-automaat met dubbele koppeling. Het accupakket ligt onder de achterbank. Dat kan omdat lithium-ion-polymeer batterijen minder ruimte in beslag nemen.

De plug-in hybride die later volgt heeft hetzelfde systeemvermogen als de reguliere hybride. Wel kan de stekkerhybride maximaal 50 km volledig elektrisch rijden. Hoewel de CO2-emissie slechts 32 g/km is wordt daar volgend jaar 22 procent bijtelling voor gerekend. De elektrische en plug-in hybride Ioniq worden aangeboden met servicepakket, waarin onder meer een laadpunt zijn opgenomen. Hyundai verstrekt 8 jaar of 200.000 km garantie op het accupakket.