De eerste semi-zelfrijdende auto's rijden al over de snelwegen, fabrikanten bereiden autonoom rijden in steden voor. Jaguar Land Rover gaat nog een stap verder: het ontwikkelt de 'all-terrain zelfrijdende auto'. 

Een zelfrijdende auto voor onverhard terrein? Maakt dat het off-roaden niet erg saai? Dat valt reuze mee. We helpen je eerst maar van de suggestie af dat de Jaguar of Land Rover van de toekomst volledig zelfstandig rijdt. De bestuurder blijft gewoon aan de pedalen en het stuur zitten. Maar een reeks (semi-)zelfrijdende technieken zullen de bestuurder, de auto zelf en eventueel in convooi volgende auto's assisteren om het terrein veiliger te doorkruisen. 

Deze maand heeft Jaguar Land Rover (JLR) enkele Britse media in de gelegenheid gesteld om de nog in ontwikkeling zijnde techniek op een voormalige luchtmachtbasis te testen. Voor de gelegenheid had het bedrijf een groep Range Rovers, Jaguar F-Pace SUV's en de Jaguar XE en XF sedans uitgerust met extra sensoren, een stereo camera, Lidar ('Laser Imaging Detection and Ranging'), radar en een 360 graden-camera.

Terrain mapping

Terrain mapping

Beeldverwerkende software zet de data die daarmee verzameld wordt om in een 'terrain map': een voorspelbaar 3D-model van de omgeving waardoor de auto rijdt. Het verkent niet alleen de ondergrond (asfalt, zand, modder, ijs et cetera) maar ook de ruimte boven de auto (overhangende takken, bagage op het dak) en de ruimte die er is aan de zijkanten. 

De sensortechniek wordt voorzien van kunstmatige intelligentie om automatisch snelheid te verminderen, grip te vergroten of de rij-instellingen aan te passen, bijvoorbeeld zodra een overgang naar een onverhard pad of een wegopbreking met obstakels wordt gedetecteerd. 

Car-to-car communicatie

Door ook car-to-car communicatie toe te passen ontstaan innovaties als de 'cooperative adaptive cruise control' waarvoor JLR radar gebruikt. Tijdens de test zou dit systeem hebben getoond dat het efficiënter een 'auto treintje' kan laten rijden dan bestaande adaptieve cruise control. Dat komt omdat JLR's C-AAC de zelfrijdende auto voorop de controle geeft over het accelereren en remmen van alle volgende wagens.

Car-to-car communicatie

Het idee achter de all-terrain autonome auto is dat ook allerhande terreininformatie alvast aan volgers kan worden doorgegeven. Dan ontstaat een 'off-road connected convoy' van bijvoorbeeld safaritoeristen waarin veiliger gereden wordt. De woordvoerder: "Ons all-terrain autonoom onderzoek draait niet om een auto die zichzelf kan rijden op een snelweg of in extreme off-road omstandigheden. Het daait om het assisteren van zowel de auto als diens passagiers, om zich veilig door welk terrein of welke rijsituatie dan ook een pad te banen."