De Ford Ka heeft een opvolger en hij heet Ka+. De plus staat voor meer ruimte en twee extra deuren, voor een prijs die zeer waarschijnlijk gelijk zal zijn aan die van de huidige Ka.

Ford haalt de nieuwe Ka naar Europa met de naam Ka+. Het model rijdt al enige tijd rond in Zuid-Amerika en is nu geschikt gemaakt voor de Europese markt. Dat wil zeggen: meer verfijning in de afwerking, minder motor- en windgeluid en een rijdynamiek die Europese consumenten verwachten van Ford.

De opvolger van de Ka gooit het over een andere boeg dan zijn voorganger. Met twee extra deuren en meer ruimte is de Ka+ zelfs een alternatief voor de Fiesta. Die laatste is slechts 4 centimeter langer en 3 centimeter breder. De 3,92 meter lange Ka+ biedt volgens Ford genoeg plaats voor vijf personen en 270 liter bagage.

Ford gaat de Ka+ leveren met een 1.2 benzinemotor, met 70 en 85 pk. Beide versies stoten 114 g/km CO2 uit en verbruiken in het gunstigste geval 5,0 liter benzine per 100 kilometer (1 op 20). Ford komt daarnaast met een eco-versie van de 85 pk-uitvoering, die 110 g/km CO2 uitstoot. Die versie is voor ons land extra interessant, omdat de BPM-belasting is gekoppeld aan de CO2-uitstoot.

De standaarduitrusting van de Ka+ bestaat uit onder andere elektrisch bedienbare ramen, centrale portiervergrendeling en zes airbags. Op de optielijst staan diverse luxe opties, zoals cruise control, lichtmetalen wielen, airconditioning met climate control en verwarmbare stoelen.

Ford start nog deze maand met het noteren van orders voor de Ka+, we verwachten daarom snel de Nederlandse prijzen te kunnen melden.