Porsche heeft de nieuwe Panamera gepresenteerd! Met het nieuwe model legt het merk de lat op veel gebieden een stuk hoger dan voorheen.

Porsche maakt met de onthulling van de nieuwe Panamera duidelijk dat het nieuwe model nog meer ‘het beste van twee werelden biedt’. Een limousine voor het op het circuit, sportauto en reisauto ineen. Het nieuwe design is ‘meer 911’ en wordt benadrukt door de led-verlichting voor en achter. De nieuwe Panamera is 3,4 centimeter langer, waarvan 3 centimeter tussen de wielen. De limousine meet in de lengte nu 5,05 meter, in de hoogte en breedte is het nieuwe model minimaal gegroeid. De carrosserie van de nieuwe Panamera is bijna helemaal van aluminium, zodat het gewicht van de auto binnen de perken blijft.

Het dashboard is helemaal nieuw. De knoppen zijn vervangen door touchpanelen, waarmee je zelfs de stand van de ventilatieroosters kan bedienen. Bovenaan de middenconsole zit een 12,3 inch beeldscherm en in het instrumentarium heeft Porsche nog twee schermen aangebracht. Deze 7 inch displays zijn naar eigen wens te configureren en worden gesplitst door een analoge toerenteller.

Geavanceerde onderstelsystemen

Het onderstel moet nog meer dan voorheen het beste van twee werelden bieden, dankzij diverse geavanceerde systemen. Adaptieve luchtvering en diverse tractie- en dynamieksystemen worden aangestuurd door 4D Chassis Control, dat de staat van het wegdek en de systemen continu analyseert en het comfort en weggedrag optimaliseert door diezelfde systemen bij te sturen. Optioneel levert Porsche de nieuwe Panamera met achterasbesturing, waarmee de auto een nóg progressiever bochtgedrag krijgt.

Porsche biedt de nieuwe Panamera in eerste instantie aan met drie motoren, die allemaal nieuw zijn voor het model. De 4S-uitvoering ruilt zijn 3.6 V6-motor in voor een exemplaar met een cilinderinhoud van 2,9 liter. Het vermogen is 20 pk meer, terwijl het verbruik 11 procent lager ligt. Accelereren van 0 naar 100 km/u doet de Panamera 4S in 4,4 seconden. De Panamera Turbo snoept daar nog eens 0,6 seconden vanaf met zijn 4.0 V8-motor. Die vervangt de oude 4.8 en heeft een vermogen van 550 pk en een koppel van 770 Nm, een toename van 30 pk en 70 Nm. Ook hier heeft Porsche het verbruik terug weten te brengen, de Panamera Turbo is tot 1,1 l/100 km zuiniger dan het uitgaande model. Naast de twee benzinemotoren is er ook een V8 diesel met 422 pk, de krachtigste dieselmotor die het merk ooit leverde.

De nieuwe Panamera staat in november bij de dealer. De prijzen zijn al bekend en beginnen bij 133.800 euro.

Prijzen Porsche Panamera
benzine
4S 440 pk 133.800 euro
Turbo 550 pk    187.900 euro
diesel
4S 422 pk 143.400 euro

 

Update 11:50 uur: nieuwe foto's en een video toegevoegd.