De wereldprimeur van Renault op de autosalon van Genève is de nieuwe Scénic. Het meest bijzondere feitje: de auto wordt standaard geleverd met 20 inch lichtmetalen wielen. Op elke uitvoering.

De Renault Scénic is een van de opvallendste primeurs van de autosalon van Genève. Ondanks of misschien juist dankzij het feit dat het een MPV is. Het ontwerp van de nieuwe Scénic is vanuit elke hoek zeer geslaagd. Van de fraaie koplampen tot de knik in de onderste raamlijn: hoofddesigner Laurens van den Acker heeft een fraai ontwerp afgeleverd. Diezelfde Van den Acker, een Nederlander, is 4 jaar geleden naar de hoge bazen van Renault gestapt. De woordvoerster vertelt: “Hij heeft het ontwerp van de Scénic laten zien met de mededeling: dit is het en ik wil dat elke auto standaard met 20 inch wielen wordt afgeleverd.”

En zo geschiedde, maar dat heeft nog wel wat voeten in de aarde gehad. De banden zijn smaller dan gebruikelijk bij 20 inch wielen en hebben een lage rolweerstand, zodat de grote wielen geen negatieve invloed hebben op het brandstofverbruik. En er is meer: “De complete wielophanging is ontwikkeld vanuit de wetenschap dat er altijd grote wielen onder de auto zitten.” Bijzonder aan de wielen is ook nog dat het buitenste deel eruit kan worden gehaald, wat handig is bij velgschade. Dan hoeft niet het hele wiel vervangen te worden.

De Scénic is iets lager dan voorheen, maar heeft iets meer bodemspeling. De binnenruimte is daardoor iets kleiner dan in het uitgaande model maar er blijft genoeg over, zowel voorin als achterin. Het panoramadak neemt heel weinig ruimte in, waardoor het nauwelijks invloed heeft op de hoeveelheid hoofdruimte in het interieur. Het dashboard vertoont overeenkomsten met dat van de Mégane, maar is mooier uitgevoerd dankzij een nieuwe, glanzende inleg op de middenconsole.

Mild-hybrid

Renault heeft in Genève ook bekend gemaakt welke motoren er in de Scénic komen te liggen. Het benzine-aanbod omvat 115 en 130 pk sterke TCe-motoren maar bij de diesels zit het echte nieuws. Renault biedt namelijk voor het eerst mild-hybrid techniek aan, met een 48 Volt circuit en een kleine elektrische hulpmotor. De basis van de aandrijflijn wordt gevormd door de bekende 1.5 dieselmotor met 110 pk. Er zijn ook gewone dieselversies, met 130 en 160 pk.

De nieuwe Scénic komt in de zomer op de markt, de prijzen zijn nog niet bekend.