Audi kondigt de SQ7 TDI. Het is voor het eerst dat Audi zijn S-label naar de Q7 brengt en het merk doet dat meteen goed, met de introductie van de elektrisch aangedreven compressor.

Audi plakt zijn S-label op de Q7. De SQ7 TDI heeft een 4.0 TDI dieselmotor, die is voorzien van twee uitlaatgasturbo’s én een elektrisch aangedreven compressor. Die levert direct vanuit stilstand veel power, waardoor het zogenaamde turbogat verdwijnt. De SQ7 TDI heeft een vermogen van 435 pk en een koppel van 900 Nm en de motor is gekoppeld aan een achttraps automaat. De elektrisch aangedreven compressor wordt gevoed door een 48 Volt-accu, die op een separaat stroomcircuit is aangesloten. De extra accu is ondergebracht onder de bagagevloer.

Zoveel turbogeweld zorgt uiteraard voor aansprekende prestaties. Accelereren vanuit stilstand naar 100 km/u duurt in de SQ7 TDI slechts 4,8 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Het theoretische verbruik van 7,4 l/100 km (1 op 13,5) blijft binnen de perken.

De snelste Q7 heeft een aangepast onderstel, met onder andere Quattro vierwielaandrijving, een sperdifferentieel en luchtvering. De auto is aan de buitenkant aangekleed met specifieke bumpers, een gewijzigde grille, SQ7-logo’s en 20 inch lichtmetalen wielen. Binnenin zijn er eveneens logo’s te vinden en grijze wijzerplaten.

De Audi SQ7 TDI is eind deze maand te bestellen, de prijs wordt binnenkort bekend gemaakt.