Mercedes-AMG heeft de nieuwe E-Klasse onderhanden genomen. AMG begint ‘rustig’, met de 406 pk sterke E 43 AMG met zescilindermotor.

AMG plakt zijn label op de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse. Het merk start met de E 45 4Matic, die een zescilinder turbomotor en vierwielaandrijving heeft. De E 63 AMG volgt later en heeft een achtcilindermotor die met de hand wordt gebouwd bij AMG.

Met een vermogen van 406 pk en een koppel van 520 Nm draagt de E 43 met recht het AMG-label. De vierwielaandrijving verdeelt 31 procent van de aandrijfkrachten naar de voorwielen en de rest gaat naar achteren. Accelereren doet de E 43 in 4,6 seconden, de topsnelheid is zoals gebruikelijk begrensd op 250 km/u. De 3.0 V6-motor is gekoppeld aan een negentraps automatische versnellingsbak, die in de sportstanden een ‘double clutch’-functie heeft waarmee je een nog sportievere rijbeleving krijgt.

Het sportonderstel is voorzien van luchtvering en actieve dempers, die in verschillende standen zijn in te stellen. Dit kan via de Dynamic Select-schakelaar en de rijstanden hebben ook invloed op onder andere de besturing en de gaspedaalrespons.

De tot nu toe snelste E-Klasse is te herkennen aan de bumper met drie grote luchtinlaten, de ‘diamant’-grille met hoogglans zwarte accenten, de 19 inch wielen, een achterspoiler en een diffuser met twee chromen sportuitlaten. Binnenin monteert Mercedes-Benz onder andere sportstoelen die zijn afgewerkt met rode stiksels.