Presentatie Nissan Intelligent Mobility Vision

Nissan begint volgend jaar al met de introductie van Piloted Drive 1.0, waarmee de Qashqai zelf kan rijden op een enkele rijbaan. Tegen het eind van dit decennium moet de auto in staat zijn zich autonoom en veilig te bewegen in het stadsverkeer.

Nissan heeft bekendgemaakt dat de Qashqai het eerste model wordt dat voorzien zal zijn van autonome technologie. Volgend jaar staat deze al in de showroom. "Het is een auto waar mensen van houden en die mensen vertrouwen. Het was de eerste cross-over en nu is deze auto het speerpunt in de introductie, vanaf 2017, van een reeks auto's met zelfrijdende kwaliteiten", zo licht Paul Willcox, de voorzitter van Nissan Europa, de keuze voor de Qashqai toe in een presentatie op de autosalon van Genève. Nissan streeft ernaar om de zelfrijdende techniek beschikbaar te maken op gangbare, massa geproduceerde modellen waar rijders zich op durven verlaten. 

Drie stappen

Zoals het Japanse merk eerder aangaf gaat het om 'een evolutie, geen revolutie', waarbij drie grote stappen zijn te onderscheiden. In de eerste fase krijgt de Qashqai Piloted Drive 1.0-technologie, waarmee het zich autonoom kan bewegen op een enkele rijbaan. Ook in zware verkeersomstandigheden zal de Qashqai daarbij veilig obstakels kunnen ontwijken, remmen wanneer nodig en een risicoloze afstand bewaren. 

Een jaar later wordt Piloted Drive 2.0 ingevoerd. Dit breidt het autonome rijden uit naar meerdere, naast elkaar gelegen banen. Een belangrijke feature zal het veilig veranderen van rijstrook zijn. Tegen het eind van dit decennium moet Nissan zover zijn om versie 3.0 in te voeren, de zelfrijdende Qashqai in het stadsverkeer. Met beslissingen als het bepalen van voorrang en het veilig oversteken van kruisingen, zonder interventie van de bestuurder, moet dit het sluitstuk zijn naar de volledig zelfrijdende auto. 

De introductie zal een evolutie, geen revolutie, zijn omdat de bouwstenen reeds beschikbaar zijn in onze Safety Shield-technologie

Bouwstenen

Duizenden testuren en meerdere sensoren zorgen ervoor dat het systeem correct anticipeert op de omgeving. Overigens wijst Willcox erop dat 'de bouwstenen hiervoor al beschikbaar zijn in veel van onze hedendaagse auto's, in de Safety Shield-technologie'. "Met de bestuurder nog in controle willen we de pijnpunten van het rijden verwijderen, zoals navigeren in druk verkeer, om het plezier in rijden terug te brengen," aldus Willcox. 

Tijdens de overgangsperiode zullen diverse Nissan-modellen - evenals auto's van samenwerkingspartner Renault - van de zelfrijdende techniek worden voorzien. Nog dit jaar demonstreet het merk Piloted Drive 1.0 in Europa, zo belooft het.