Maserati Levante

Maserati ontwikkelt zelfrijdende technologie om het 'saaie deel van autorijden te automatiseren'. Als eerste zal de techniek worden toegepast op de Levante.

Maserati werkt aan techniek waarmee semi-autonoom gereden kan worden. Harald Wester, CEO van het Italiaanse merk, heeft dit gezegd in een gesprek met vakblad Automotive News Europe. De 'highway pilot' moet 'het saaie deel van autorijden automatiseren'. 

De onlangs onthulde luxe SUV Levante wordt als eerste model voorzien van de autonome technologie. Omdat de techniek nu nog in ontwikkeling is komt de Levante eerst op de markt met rijassistentiesystemen zoals adaptieve cruise control en Land Departure Warning. In een later stadium zal dit uitgebreid worden naar autonoom rijden op de snelweg. Ook zullen de andere Maserati-modellen dan worden voorzien van het nieuwe systeem.

Zelf plug-in hybride techniek ontwikkelen is zelfmoord

Toekomstplannen

Sprekend over de toekomstplannen van het merk zegt Wester in ANE dat toekomstige Maserati's voorzien kunnen worden van 'een of andere vorm van elektrificatie'. Eerder heeft Wester al bevestigd dat er een plug-in hybride uitvoering van de Levant komt, maar dat het 'zelfmoord' zou zijn als het kleine merk dit zelf zou ontwikkelen. Nu zegt de CEO dat de techniek hiervoor afkomstig is van de aanstaande Amerikaanse MPV Chrysler Pacifica. Maserati maakt immers deel uit van de Fiat Chrysler Groep.

Tot slot geeft Wester aan dat de eerste prioriteit voor het sportwagenmerk ligt op de vervanging van de GranTurismo en GranCabrio. De nieuwe generatie komt op dezelfde bodemplaat te staan als de Maserati Ghibli en Quattroporte, om ontwikkeltijd en -kosten te besparen. De sportwagen Alfieri volgt pas op een later moment.