Audi geeft een kijkje in de keuken van zelfrijdende techniek. In Duitsland experimenteert het merk al drukmet testauto 'Jack'. Die moet namelijk wat menselijker worden. 

Deze week kondigde Audi de semi-autonome A8 aan. Die moet volgend jaar al rond gaan rijden dus is het Duitse merk al druk doende de 'autopilot' te ontwikkelen en testen. De techniek bouwt voort op bestaande functies als de rijassistent in de Audi A4 en A7. Het autonoom rijden wordt dan ook uitgetest in een aangepaste A7 die door de techneuten 'Jack' wordt genoemd. 

Dat klinkt menselijk maar Jack moet juist wat menselijker gedrag gaan vertonen wil 'ie veilig en succesvol worden. Zo kan de zelfrijdende A7 zelfstandig van rijbaan wisselen maar Audi wil dat de wagen dat net zo doet als een mens, dat wil zeggen een bestuurder die vooraf aan de rest van de weggebruikers laat weten wat 'ie van plan is. Dus eerst de richtingaanwijzer aanzetten en dichter naar de rijstrookmarkering bewegen en dan pas van rijbaan wisselen. 

Audi leert Jack dan ook om te kiezen voor een rijprocedure die niet alleen het beste is voor hem maar voor álle weggebruikers. Zeker in situaties waarin de andere verkeersdeelnemers ook moeten handelen, zoals bij het 'ritsen' van twee rijstroken naar een, is het belangrijk dat de autonoom rijdende auto niet alleen rekening houdt met zichzelf.

Communicatie

Een andere eigenschap die essentieel is: communicatie. Aan de signalen van alle sensoren, camera's en radar heeft de zelfrijdende Audi niet genoeg. Car-to-car en Car-to-X (waarbij de 'X' voor de omgeving staat) communicatie moeten in real-time gegevens aanleveren die de Audi helpen om een model te vormen van de omgeving van de wagen. Op dit model worden dan de aangeleerde routines losgelaten.

En net zoals Jack informatie van andere zelfrijdende auto's zal ontvangen, zo geeft 'ie zelf berichten door aan andere slimme weggebruikers. Bijvoorbeeld: 'er ligt op locatie A een groot voorwerp op de weg' gevolgd door 'snelheid afgenomen naar 82 km/u'. 

Bestuurderinteractie zelfrijdende Audi

In Duitsland is de autobahn A9, tussen München en Berlijn, uitgeroepen tot testgebied voor autonoom rijden onder echte omstandigheden. Hier test Audi Jack uit. Daarnaast gebruikt het merk de afrit 'Ingolstadt-Süd' voor onderzoek naar de overgang van snelwegen naar stedelijk gebied. Juist daar is de complexiteit van verkeerssituaties groot.

Tot slot houdt Audi zich, met samenwerkingspartners, bezig met bijkomend onderzoek. Bijvoorbeeld naar verkeersborden die niet alleen een boodschap afgeven maar ook de exacte locaties, tot op de rijstrook, waarvoor het gebod of verbod geldt. Want het is niet alleen Jack die menselijk slim moet worden, ook de infrastructuur.