Suzuki Baleno

Suzuki geeft toe dat de verbruikscijfers van haar modellen met onjuiste methodes gemeten zijn. Van het sjoemelen met de cijfers zou echter geen sprake zijn. 

Ook de Suzuki Motor Corporation heeft toegegeven dat de officiële verbruikscijfers van haar - Japanse - modellen niet volgens de regels tot stand zijn gekomen. De testmethode die Suzuki hanteert voldoet niet aan de Japanse standaarden die sinds 2010 gelden. Dit geeft het bedrijf toe na controle van zestien van de modellen. 

Eind april werd bekend dat Mitsubishi de verbruikscijfers van vier modellen in thuisland Japan circa 10 procent lager heeft opgegeven dan gemeten. De overheid aldaar gelastte dat alle automakers het verbruik van hun modellen opnieuw zouden testen. Vandaag is de deadline. Toyota, Nissan, Honda, Mazda, Daihatsu en Subaru zeggen dat ze geen onregelmatigheden hebben aangetroffen. 

Nog niet bekend of dit gevolgen zal hebben voor de Nederlandse markt

Dat ligt dus anders bij Suzuki; voorzitter Osamu Suzuki zal vandaag rapport uitbrengen bij het Japanse Ministerie van Transport. De autobouwer benadrukt echter, aldus nieuwsagentschap Kyodo, dat de data niet zijn gemanipuleerd. Omdat de foutieve testmethodes 'niet tot significante afwijkingen leidt' ziet Suzuki geen noodzaak de officiële verbruikscijfers te herzien, aldus de woordvoerder.

Het is nog niet bekend om welke Suzuki-modellen het gaat. De Nederlandse importeur Nimag kan daarom nog niet zeggen of dit gevolgen zal hebben voor de Nederlandse markt. Nimag wil pas reageren zodra het hoofdkantoor een verklaring heeft afgegeven. 

Ondertussen bij Mitsubishi

Vandaag heeft de Japanse krant Nikkei Asian Review bekendgemaakt dat president Tetsuro Aikawa van Mitsubihi Motors aftreedt vanwege het verbruiksschandaal. Afkomstig uit de productontwikkelingsafdeling van Mitsubishi voelt Aikawa zich verantwoordelijk. Zijn functie wordt tijdelijk overgenomen door CEO Osamu Masuko.