Peugeot stelt de nieuwe generatie 3008 officieel voor. Deze is nu - in design en techniek - een 'echte SUV'. Lees hier wat je kan verwachten. 

Peugeot heeft de 3008 hatchback vervangen door 'een echte SUV'. Dag hatchback-design, hallo hoge heuplijn, hoger staande body (22 cm boven de grond), grotere wielen, dakrails en meer. Het Franse merk wil echter ook dat de techniek aan de SUV-vraag van consumenten voldoet. 

Nieuwigheden

Door de nieuwe Peugeot 3008 op het EMP2-platform te zetten is er 100 kg van het gewicht afgegaan (1.325 kg voor benzinemodellen en 1.375 kg voor diesels). De SUV is standaard voorzien van Advanced Grip Control, een traction control-systeem met vijf standen, plus Hill Assist Descend Control. Er zijn flink wat andere assistentie- en veiligheidssystemen beschikbaar, al dan niet standaard. Met het optionele Driver Sport Pack kun je de rijstijl Boost of Relax kiezen die je vervolgens zelf kunt configureren. 

De 3008 is 8 cm gegroeid, tot een lengte van 4,45 meter. Breedte en hoogte zijn gelijk gebleven. Toch hebben inzittenden behoorlijk extra ruimte, zelfs 36 mm meer hoofdruimte achterin. De kofferruimte biedt 90 liter extra, deze 520 liter bagageruimte vergroot je met de stoelen neergeklapt worden tot 1.580 liter. Deze heeft een vlakke laadvloer waarop je aan het end zelfs kunt zitten.

De nieuwe generatie i-Cockpit, het instrumentenpaneel voor intuïtieve bediening, biedt onder meer een 8 inch touchscreen en een 12,3 inch te personaliseren display. Af-fabriek kan een geïntegreerd hifi-audiosysteem van het Franse merk Focal geleverd worden. Ook aan connectiviteit heeft Peugeot gedacht: Mirror Screen (MirrorLink-, Android Auto- en Apple CarPlay-functies) plus inductie laden voor de smartphone zijn beschikbaar, zonodig aan te vullen met het Peugeot Connect Pack. 

Peugeot 3008 2016

Motorisering

Peugeot levert de 3008 straks met twee benzinemotoren. De 1.2 PureTech-benzinemotor van 130 pk kan besteld worden met een handmatige zesbak of een zestraps automaat. Die laatste transmissie zal ook beschikbaar zijn in combinatie met de 1.6 THP-motor van 165 pk. 

De dieselmotor BlueHDi van 1,6 liter met 100 pk is alleen beschikbaar met 5-handbak. Een handmatige transmissie met zes verzetten wordt leverbaar voor de 1.6 BlueHDi van 120 pk; deze motor kan ook met 6-traps automatische transmissie besteld worden. Dezelfde transmissies zijn er voor de tweeliter BlueHDi die 150 pk kan leveren.

Peugeot belooft dat de 1.6 BlueHDi 120 met handbak in zuinige uitvoering komt. Daarvan ontbreken nu nog de verbruiksgegevens maar we kunnen wel al melden dat er een of meer versies verschijnen waarvoor de bijtelling voor zakelijke rijders op 21 procent komt te liggen. Het publiek kan eind september kennismaken met de nieuwe 3008 op de autosalon van Parijs.