BMW legt de lat hoog met de nieuwe generatie 5 serie. Tijdens een presentatie in Nederland mochten we al even proeven aan het nieuwe model.

“Hoe scherper de lijnen, hoe meer je het vakmanschap ziet.” René de Heij van BMW Nederland licht tijdens de statische presentatie van de nieuwe BMW 5 Serie toe waarom BMW bepaalde ontwerpkeuzes heeft gemaakt. Hoewel het nieuwe model veel op de uitgaande 5 Serie lijkt, is de dubbele vouw die over de zijkant loopt een opvallend nieuw kenmerk. De nieuwe 5 Serie is een indrukwekkende auto om te zien: serieuzer, stoerder en zakelijker dan voorheen. Bijna van 7 Serie-niveau. Elke nieuwe 5 Serie, ook het instapmodel, heeft vanaf nu uitlaatpijpen links en rechts in de achterbumper.

Presentatie BMW 5 Serie

Ook het interieur schurkt tegen dat van het topmodel aan, qua uitstraling en luxe. Het dashboard is opgebouwd uit fraaie materialen en aangekleed met vele glanzende elementen, die zorgen voor een chique en tegelijkertijd hightech uitstraling. Het fraaie beeldscherm bovenaan de middenconsole is haarscherp en nu ook via gebaren en aanraking te bedienen. Dat eerste vergt wat handigheid, maar het is een mooie gadget. Met de interieurruimte is het prima gesteld. Voorin zit je op fijne stoelen en achterin hebben passagiers niets te klagen, de been- en hoofdruimte zijn riant.

De nieuwe 5 Serie is een belangrijk auto voor BMW: “Een op de zes verkochte BMW’s in Nederland is een 5 Serie”, aldus De Heij. In de zomer van 2017 wordt het assortiment aangevuld met de Touring, die we ook al even mochten bekijken. Foto’s maken was ten strengste verboden, de onthulling volgt namelijk pas in februari. We kunnen we alvast verklappen dat er geen verrassingen zijn, de nieuwe 5 Serie Touring borduurt voort op de huidige, net als de sedan.  

Naast de reguliere motoren verschijnt de nieuwe 5 Serie ook met een plug-in hybride aandrijflijn. BMW verwacht dat die auto voor zakelijke rijders ook zonder bijtellingsvoordeel – want dat verdwijnt in 2017 – interessant zal zijn voor zakelijke rijders. De Heij: “Bijvoorbeeld als een bedrijf grenzen stelt aan de maximale CO2-uitstoot van auto's in de vloot.” En er is meer nieuwe techniek: “De nieuwe 5 Serie is de meest zelfrijdende BMW ooit.” De auto is uitgerust met 23 sensoren, waarmee zelfstandig rijden op level 2 mogelijk is. Dat betekent dat de 5 Serie niet volledig autonoom kan rijden, maar dat heeft een reden: “We gebruiken de klant niet als proefkonijn”, zo verwijst De Heij subtiel naar Tesla. Hoewel deze BMW zelfstandig kan remmen, accelereren, sturen en inhalen, moet de bestuurder elke 30 seconden even het stuur aanraken, om te bevestigen dat hij of zij nog steeds oplet. 

De prijzen van de BMW 5 Serie starten bij 55.299 euro, de leveringen beginnen in februari.