Audi Q5

In het voorjaar van 2017 verschijnt de nieuwe Audi Q5 bij de dealers. Hij is ruimer, moderner, stiller, sneller, zuiniger en slimmer dan het uitgaande model.

Audi maakt (bijna) alle informatie over de nieuwe Q5 bekend, die eind september op de autoshow van Parijs werd onthuld. De Q5 was lange tijd het best verkopende model in zijn segment, op de schouders van het nieuwe model rust dus een zware taak.

Het design is volgens Audi sportiever en stoerder dan dat van het uitgaande model. Met diverse ‘lines’ en uitvoeringen is het uiterlijk verder aan te kleden. Afhankelijk van de gekozen aankleding zijn voorbeeld de beschermingsranden 'kaal' of in kleur meegespoten. De Q5 is 4,66 meter lang en in alle richtingen iets gegroeid. Audi zegt dat de SUV op ‘alle belangrijke onderdelen’ ruimer is dan zijn concurrenten. De achterbank is verschuifbaar en de leuning kantelbaar, waardoor de bagageruimte varieert van 550 tot 610 liter. Gooi je de hele bank plat, dan ontstaat er 1.550 liter laadruimte.

Trillingen en rijgeluiden zijn verder teruggedrongen, dat laatste ook dankzij de verbeterde stroomlijn van 0,30 Cw. Audi levert de nieuwe Q5 optioneel met 12,3 inch beeldscherm, dat in plaats van de klassieke tellers komt. Aangevuld met een 8,3 inch beeldscherm in het midden van het dashboard krijg je als bestuurder heel veel informatie. Het centrale scherm is te bedienen met een draaiknop en een touchpad, waarop je ook letters kunt ‘schrijven’ met je vinger. Android Auto, Apple Carplay en een Bang & Olufsen audiosysteem zijn beschikbaar als optie.

Audi Q5

Vier motoren

De Q5 krijgt de beschikking over de nieuwste motoren uit de Volkswagen-stal, waar Audi toe behoort. Dieselliefhebbers worden bediend met de 2.0 TDI-motor, die er in drie smaken is: met 150, 163 en 190 pk. Daarnaast levert Audi de 3.0 TDI met 286 pk. De enige benzinemotor bij de verkoopstart is de 252 pk sterke 2.0 TFSI, meer motoren volgen later. Quattro vierwielaandrijving is beschikbaar en kan de achteras loskoppelen van de aandrijflijn om brandstof te besparen. Het tot 90 kilogram lagere gewicht, ten opzichte van de uitgaande Q5, draagt ook bij aan een lager verbruik.

Uiteraard is de nieuwe Q5 voorzien van vele rijhulpsystemen, die door Audi in drie pakketten zijn gebundeld: Tour, City en Parking. De Q5 kan niet semi-autonoom rijden, maar met de adaptieve cruise control en actieve rijbaanassistent heeft hij wel moderne techniek aan boord. Luchtvering staat op de optielijst en kan in het terrein handig zijn, door de mogelijkheid om de bodemspeling te vergroten. Dit kan met de rijstandschakelaar, bij Audi bekend onder de noemer Audi Drive Select. Die knop heeft tot zeven rijstanden, afhankelijk van de gekozen uitvoering.

Het nieuwe model komt in het voorjaar van 2017 naar Nederland, de prijzen zijn nog niet bekend.

In het voorjaar van 2017 verschijnt de nieuwe Audi Q5 bij de dealers. Hij is ruimer, moderner, stiller, sneller, zuiniger en slimmer dan het uitgaande model.

Audi maakt (bijna) alle informatie over de nieuwe Q5 bekend, die eind september op de autoshow van Parijs werd onthuld. De Q5 was lange tijd het best verkopende model in zijn segment, op de schouders van het nieuwe model rust dus een zware taak.

Het design is volgens Audi sportiever en stoerder dan dat van het uitgaande model. Met diverse ‘lines’ en uitvoeringen is het uiterlijk verder aan te kleden. Afhankelijk van de gekozen aankleding zijn voorbeeld de beschermingsranden 'kaal' of in kleur meegespoten. De Q5 is 4,66 meter lang en in alle richtingen iets gegroeid. Audi zegt dat de SUV op ‘alle belangrijke onderdelen’ ruimer is dan zijn concurrenten. De achterbank is verschuifbaar en de leuning kantelbaar, waardoor de bagageruimte varieert van 550 tot 610 liter. Gooi je de hele bank plat, dan ontstaat er 1.550 liter laadruimte.

Trillingen en rijgeluiden zijn verder teruggedrongen, dat laatste ook dankzij de verbeterde stroomlijn van 0,30 Cw. Audi levert de nieuwe Q5 optioneel met 12,3 inch beeldscherm, dat in plaats van de klassieke tellers komt. Aangevuld met een 8,3 inch beeldscherm in het midden van het dashboard krijg je als bestuurder heel veel informatie. Het centrale scherm is te bedienen met een draaiknop en een touchpad, waarop je ook letters kunt ‘schrijven’ met je vinger. Android Auto, Apple Carplay en een Bang & Olufsen audiosysteem zijn beschikbaar als optie.

Vier motoren

De Q5 krijgt de beschikking over de nieuwste motoren uit de Volkswagen-stal, waar Audi toe behoort. Dieselliefhebbers worden bediend met de 2.0 TDI-motor, die er in drie smaken is: met 150, 163 en 190 pk. Daarnaast levert Audi de 3.0 TDI met 286 pk. De enige benzinemotor bij de verkoopstart is de 252 pk sterke 2.0 TFSI, meer motoren volgen later. Quattro vierwielaandrijving is beschikbaar en kan de achteras loskoppelen van de aandrijflijn om brandstof te besparen. Het tot 90 kilogram lagere gewicht, ten opzichte van de uitgaande Q5, draagt ook bij aan een lager verbruik.

Uiteraard is de nieuwe Q5 voorzien van vele rijhulpsystemen, die door Audi in drie pakketten zijn gebundeld: Tour, City en Parking. De Q5 kan niet semi-autonoom rijden, maar met de adaptieve cruise control en actieve rijbaanassistent heeft hij wel moderne techniek aan boord. Luchtvering staat op de optielijst en kan in het terrein handig zijn, door de mogelijkheid om de bodemspeling te vergroten. Dit kan met de rijstandschakelaar, bij Audi bekend onder de noemer Audi Drive Select. Die knop heeft tot zeven rijstanden, afhankelijk van de gekozen uitvoering.

Het nieuwe model komt in het voorjaar van 2017 naar Nederland, de prijzen zijn nog niet bekend.