Vooruitlopend op de productie van de Jaguar XKSS is een proefexemplaar onthuld. Wat een beauty! Jaguar vertelt over de ontwikkeling.

In het Petersen Automotive Museum in Los Angeles heeft Jaguar deze week een pre-productiemodel onthuld van de XKSS. Volgend jaar worden negen exemplaren gebouwd voor klanten. Dat gebeurt op basis van de originele specificaties uit de jaren '50 en recent onderzoek. Alleen waar de veiligheid in het geding was heeft Jaguar kleine aanpassingen doorgevoerd. 

De gespecialiseerde afdeling Jaguar Classic heeft eerst de specificaties omgezet in een computermodel en een kleimodel. Deze ondersteunen het handmatige productieproces van de body, die net als de originele XKSS gemaakt wordt van een magnesiumlegering. Net als het oorspronkelijke buizenchassis worden de frames gelast met brons. De magnesium wielen, uit twee stukken, worden voorzien van Dunlop-remschijven uit de vijftiger jaren en Dunlop-banden. 

Voor de Jaguar XKSS zijn de originele Smiths-instrumenten opnieuw gecreëerd

Ook met het interieur ga je terug in de tijd. De originele Smiths-instrumenten zijn opnieuw gecreëerd. Het houten stuurwiel, de koperen knoppen en zelfs het lederpatroon zijn uitgezocht passend bij 1957. Onder de motorkap van 'de eerste supercar ter wereld' ligt een zes-in-lijn motor van 3,4 liter inhoud van de Jaguar D-Type. Deze biedt maximaal 262 pk. 

Geschat wordt dat voor elk van de negen te bouwen, nieuwe XKSS-modellen circa 10.000 man/vrouw-uren nodig zijn. Kopers betalen ruim 1 miljoen Britse pond voor een exemplaar. De wagens krijgen de oorspronkelijk gereserveerde chassisnummers uit 1957. 

Vooruitlopend op de productie van de Jaguar XKSS is een proefexemplaar onthuld. Wat een beauty! Jaguar vertelt over de ontwikkeling.

In het Petersen Automotive Museum in Los Angeles heeft Jaguar deze week een pre-productiemodel onthuld van de XKSS. Volgend jaar worden negen exemplaren gebouwd voor klanten. Dat gebeurt op basis van de originele specificaties uit de jaren '50 en recent onderzoek. Alleen waar de veiligheid in het geding was heeft Jaguar kleine aanpassingen doorgevoerd. 

De gespecialiseerde afdeling Jaguar Classic heeft eerst de specificaties omgezet in een computermodel en een kleimodel. Deze ondersteunen het handmatige productieproces van de body, die net als de originele XKSS gemaakt wordt van een magnesiumlegering. Net als het oorspronkelijke buizenchassis worden de frames gelast met brons. De magnesium wielen, uit twee stukken, worden voorzien van Dunlop-remschijven uit de vijftiger jaren en Dunlop-banden. 

Ook met het interieur ga je terug in de tijd. De originele Smiths-instrumenten zijn opnieuw gecreëerd. Het houten stuurwiel, de koperen knoppen en zelfs het lederpatroon zijn uitgezocht passend bij 1957. Onder de motorkap van 'de eerste supercar ter wereld' ligt een zes-in-lijn motor van 3,4 liter inhoud van de Jaguar D-Type. Deze biedt maximaal 262 pk. 

Geschat wordt dat voor elk van de negen te bouwen, nieuwe XKSS-modellen circa 10.000 man/vrouw-uren nodig zijn. Kopers betalen ruim 1 miljoen Britse pond voor een exemplaar. De wagens krijgen de oorspronkelijk gereserveerde chassisnummers uit 1957.