Op de autosalon van Parijs staat een extreme conceptcar, de Hyundai RN30. Het lijkt een circuitwagen maar deze kondigt de straatlegale performance-uitvoering van de i30 aan, de i30 N.

Voor wie het nog niet duidelijk is: vanaf volgend jaar introduceert Hyundai performanceversies van de bestaande productieauto's. De eerste van deze 'N-modellen' wordt de i30 N, een afgeleide van de deze week in Parijs onthulde nieuwe generatie i30 hatchback. Het N-logo staat voor een chicane op een circuit, daar 'waar de balans van auto's maximaal op de proef wordt gesteld'. 

Hyundai RN30 Concept

De RN30 Concept lijkt dan ook op een circuitauto, met rolkooi, zijsplitters, enorme achterspoiler en andere motorsportkenmerken. Het laatste studiemodel in de reeks die de N-serie aankondigt is dan ook ontworpen als 'pure racemachine', waarbij de R&D-afdelingen van de Koreaanse autobouwer samen hebben gewerkt met Hyundai Motorsport.

De conceptcar dient behalve rijplezier echter nog een doel: aantonen dat iedereen moeiteloos met de auto om kan gaan. "We hebben onze technologische expertise opgedaan in de autosport en benut om een emotionele en uitdagende mix van performance en controle te leveren: het doel dat we bij Hyundai N nastreven voor toekomstige performancemodellen."

Hyundai RN30 Concept

Techniek

Onder de motorkap - met luchtinlaat - treffen we een 2.0 turbobenzinemotor aan, welke Hyundai momenteel verder ontwikkelt voor de N-modellen. Op dit moment is 'ie goed voor 380 pk en 451 Nm trekkracht. De motor wordt gecombineerd met een transmissie met dubbele natteplaatkoppeling en All-Wheel Drive. Doorslippen van de wielen wordt voorkomen door het elektronische slipdifferentieel. Het Electronic Variable Exhaust-syteem voegt een sportief uitlaatgeluid toe aan het rijplezier.

Hyundai heeft voor de body een compleet nieuw kunststof toegepast, dat licht van gewicht is maar ook 'extreem duurzaam en milieuvriendelijk'. De RN30 ligt lager bij de grond en is daardoor 84 mm minder hoog dan de reguliere i30. Aan de breedte is 30 mm toegevoegd. Wat van dit alles wordt doorgevoerd op de uiteindelijke i30 N is nog onduidelijk maar we begrijpen wel dat Hyundai de N-serie serieus neemt. 

Op de autosalon van Parijs staat een extreme conceptcar, de Hyundai RN30. Het lijkt een circuitwagen maar deze kondigt de straatlegale performance-uitvoering van de i30 aan, de i30 N.

Voor wie het nog niet duidelijk is: vanaf volgend jaar introduceert Hyundai performanceversies van de bestaande productieauto's. De eerste van deze 'N-modellen' wordt de i30 N, een afgeleide van de deze week in Parijs onthulde nieuwe generatie i30 hatchback. Het N-logo staat voor een chicane op een circuit, daar 'waar de balans van auto's maximaal op de proef wordt gesteld'. 

De RN30 Concept lijkt dan ook op een circuitauto, met rolkooi, zijsplitters, enorme achterspoiler en andere motorsportkenmerken. Het laatste studiemodel in de reeks die de N-serie aankondigt is dan ook ontworpen als 'pure racemachine', waarbij de R&D-afdelingen van de Koreaanse autobouwer samen hebben gewerkt met Hyundai Motorsport.

De conceptcar dient behalve rijplezier echter nog een doel: aantonen dat iedereen moeiteloos met de auto om kan gaan. "We hebben onze technologische expertise opgedaan in de autosport en benut om een emotionele en uitdagende mix van performance en controle te leveren: het doel dat we bij Hyundai N nastreven voor toekomstige performancemodellen."

Techniek

Onder de motorkap - met luchtinlaat - treffen we een 2.0 turbobenzinemotor aan, welke Hyundai momenteel verder ontwikkelt voor de N-modellen. Op dit moment is 'ie goed voor 380 pk en 451 Nm trekkracht. De motor wordt gecombineerd met een transmissie met dubbele natteplaatkoppeling en All-Wheel Drive. Doorslippen van de wielen wordt voorkomen door het elektronische slipdifferentieel. Het Electronic Variable Exhaust-syteem voegt een sportief uitlaatgeluid toe aan het rijplezier.

Hyundai heeft voor de body een compleet nieuw kunststof toegepast, dat licht van gewicht is maar ook 'extreem duurzaam en milieuvriendelijk'. De RN30 ligt lager bij de grond en is daardoor 84 mm minder hoog dan de reguliere i30. Aan de breedte is 30 mm toegevoegd. Wat van dit alles wordt doorgevoerd op de uiteindelijke i30 N is nog onduidelijk maar we begrijpen wel dat Hyundai de N-serie serieus neemt.