Mini kondigt zijn eerste plug-in hybride aan. Die is niet ontwikkeld om zo zuinig mogelijk te rijden, maar voor maximaal rijplezier.

Wen er maar aan, een plug-in hybridemodel van Mini. Het merk kondigt namelijk officieel zijn eerste stekkermodel ooit aan, op basis van de volgende generatie Countryman. De ontwikkeling van de plug-in Mini bevindt zich al in de afrondende fase. Anders dan bij andere automerken draait het bij Mini niet om maximale efficiëntie, maar om zoveel mogelijk rijplezier.

“Met dit model willen we Mini-klanten overtuigen van de voordelen van elektrisch rijden en mensen die al elektrisch rijden overtuigen van Mini’s unieke kartgevoel”, aldus brand manager Sebastian Mackensen. De Countryman plug-in hybride heeft een nóg betere wendbaarheid dan de reguliere uitvoeringen, omdat de accu’s onder de achterbank zorgen voor een betere gewichsverdeling over de assen. Een ander voordeel is dat de elektromotor de achterwielen aandrijft, waardoor de krachten optimaal over de wielen worden verdeeld.

De Mini Countryman krijgt net als de plug-in-modellen van ‘moeder’ BMW een knop met drie aandrijfstanden: Auto eDrive, Max eDrive en Save Battery. In die eerste stand kan de Mini op alleen de elektromotor een topsnelheid van 125 km/u halen. Maar de auto is op zijn best in automatische stand, volgens Mackensen. Dan werken de twee motoren samen om de Mini snel te laten accelereren. 

De onthulling van de nieuwe Countryman vindt waarschijnlijk in de eerste helft van volgend jaar plaats. De plug-in hybride volgt kort daarna.