Mitsubishi Outlander

Mitsubishi is opgenomen in de Renault-Nissan-alliantie. De gevolgen hiervan ga je de komende jaren terugzien in de showrooms.

Het is officieel: Mitsubishi is onderdeel geworden van de Renault-Nissan-alliantie. Dat is mogelijk omdat Nissan 34 procent van de aandelen van Mitsubsihi heeft overgenomen en daarmee nu de grootste aandeelhouder is. Carlos Ghosn, directeur van die twee merken, zwaait nu ook met scepter bij Mitsubishi. De drie merken verwachten de komende jaren veel synergie te kunnen behalen bij het bouwen en ontwikkelen van auto’s. Zoals we al eerder schreven: dat ga je op de middellange termijn terugzien in de showrooms.

Mitsubishi kan nu samen met de andere merken platforms, motoren, hybridetechniek en meer onderdelen gaan ontwikkelen. Het resultaat daarvan gaan we op de lange termijn terugzien, eerder al kan Mitsubishi gebruik gaan maken van Renault- en Nissan-motoren en -platforms, terwijl die merken weer kunnen profiteren van de hybridetechniek die Mitsubishi in huis heeft. Ook gaan de drie merken kijken of ze gebruik kunnen maken van elkaars productiefaciliteiten. Sinds het vertrek van Mitsubishi uit het Nederlandse Born, waar de NedCar-fabriek staat, worden er geen modellen meer in Europa gebouwd. Deze nieuwe samenwerking biedt daarvoor weer kansen.

Door de samenvoeging van Renault-Nissan en Mitsubishi ontstaat een enorme alliantie, die op jaarbasis bijna net zoveel auto’s bouwt als General Motors. Behalve de drie genoemde merken vallen ook Dacia, Infiniti, Alpine en de niet in Nederland leverbare merken Samsung Motors, Lada en Datsun binnen de alliantie.