Mercedes-AMG heeft de E-Klasse onder handen genomen. Het resultaat heet E 63 4Matic+ en is in de S-variant zelfs de krachtigste E-Klasse ooit.

Na de ‘softe’ E 43 AMG komt Mercedes-AMG nu met de ‘echte’ E 63 AMG, met aangescherpte techniek, gespierder koetswerk en heel veel vermogen. De nieuwe E 63 heeft altijd 4Matic vierwielaandrijving, daar waar je bij het uitgaande model nog kon kiezen tussen achter- of vierwielaandrijving. Het vernieuwde systeem verdeelt het koppel variabel over de wielen, voor maximale grip.

Mercedes-AMG komt met twee versies: de E 63 en E 63 S, beide met een 4.0 V8-motor met uitschakelbare cilinders. Die eerste heeft een vermogen van 571 pk, 14 pk meer dan het uitgaande model. Het koppel bedraagt 750 Nm. Met de S-uitvoering doet Mercedes-AMG er nog eens 100 Nm en 41 pk bovenop, waarmee het de krachtigste E-Klasse ooit is. Beide versies beschikken over de negentraps AMG Speedshift automaat, alleen de E 63 S heeft een driftmodus.

De prestaties zijn uiteraard indrukwekkend. Van 0 naar 100 km/u accelereren doet de Mercedes-AMG E 63 4Matic+ in 3,5 seconden, de S-versie snoept daar nog eens 0,1 seconde vanaf. De topsnelheid is standaard begrensd op 250 km/u, met het optionele AMG Driver’s Package verhoogt Mercedes de topsnelheid naar 300 km/u.

Naast de motorische aanpassingen heeft Mercedes-Benz ook de besturing, het onderstel (met luchtvering), de remmen en het uitlaatsysteem onder handen genomen. En uiteraard het uiterlijk, zo heeft de E 63 AMG een afwijkende motorkap, andere bumpers, een specifieke grille en gewijzigde koplampen.

Mercedes-AMG start in januari met de verkoop van de E 63 4Matic+, dan maakt het merk ook de prijzen bekend. In maart verschijnt de auto in de showrooms.