Mercedes-Benz introduceert volgend jaar een nieuwe motorfamilie. De onderdelen zijn modulair en daardoor kan het merk in een keer drie nieuwe motoren introduceren: met vier, zes en acht cilinders.

Mercedes-Benz heeft een nieuwe generatie, modulaire benzinemotoren ontwikkeld. De cilinders hebben een vaste inhoud van 50 cc en staan 90 mm uit elkaar. Met die basis kan Mercedes-Benz een 2.0 viercilindermotor, een 3,0 liter zescilinder en een 4.0 V8 aanbieden. Nieuwe technieken, zoals een 48 Volt mild-hybrid systeem en cilinderuitschakeling zijn variabel toe te passen. Alle nieuwe benzinemotoren beschikken over een partikelfilter, waarmee schadelijke deeltjes worden opgevangen voordat ze de atmosfeer bereiken.

De 2.0 benzinemotor heeft een specifiek vermogen tot 100 kW per liter. Dat betekent dat deze motor maximaal 272 pk levert, maar er komen ook minder krachtige versies. Met het optionele 48 Volt-systeem met slimme generator kunnen CO2-uitstoot en brandstofverbruik gereduceerd worden. Het systeem is ook leverbaar op de nieuwe zes-in-lijn benzinemotor, die de huidige V6 gaat vervangen. De nieuwe zescilindermotor debuteert volgend jaar in de S-Klasse en heeft een vermogen van meer dan 400 pk in de meest krachtige variant. Het koppel bedraagt maximaal 500 Nm. Ten opzichte van de huidige V6 is de nieuwe motor tot 15 procent zuiniger.

Ook de nieuwe V8 is vanaf volgend jaar in de S-Klasse te vinden. Deze motor levert meer dan 475 pk vermogen en 700 Nm koppel en beschikt over cilinderuitschakeling. Met deze techniek wordt de helft van het aantal cilinders uitgeschakeld bij lage motorbelasting, uiteraard om brandstof te besparen.