Land Rover DC100 Concept (2011)

Land Rover wil van de nieuwe Defender de beste off-road-auto ter wereld maken. Daarvoor trekt het merk een blik slimme elektronica open. Zo analoog als de oude Defender was, zo digitaal wordt de nieuwe.

Land Rover gaat de nieuwe generatie Defender uitrusten met hightech off-road-techniek. Het merk wil van de terreinauto de beste in zijn soort maken en daarom krijgt het model de beschikking over de nieuwste elektronische hulpsystemen, meer nog dan de nieuwe Discovery die vorige maand op de autosalon van Parijs werd onthuld. Een van de nieuwe mogelijkheden zal waarschijnlijk zijn dat de Defender (semi-) autonoom kan rijden rijden in het terrein.

Autocar weet te melden dat een groot deel van de ontwikkeling van de Defender achter de rug is en dat ook het ontwerp op enkele details na vaststaat. Toch duurt het nog tot eind 2018 voordat we iets te zien krijgen van het nieuwe model. Dat is 7 jaar nadat Land Rover de DC100 (foto) toonde, een mogelijke voorbode van de nieuwe Defender.

De nieuwe Defender wordt gebouwd op het aluminium platform van de Range Rover, maar is flink aangepast om de verbeterde terreincapaciteiten mogelijk te maken. Want analoog of digitaal: de Defender zal altijd een auto zijn die is ontworpen voor zware off-road-condities.

Overigens had het weinig gescheeld of de nieuwe Defender was er helemaal niet gekomen. Het bleek voor Land Rover lastig om een sluitende business case voor het model te maken. Daarom komen er meerdere varianten, zodat de Defender voor een breder publiek bereikbaar wordt.