Apple

In Sillicon Valley werken liefst duizend specialisten uit verschillende disciplines, inclusief autoexperts, aan Project Titan. Dit project dat de zelfrijdende, elektrische Apple iCar moet voortbrengen, zou nu groen licht gekregen hebben voor de ontwikkelfase.

Officieel is nog niets bekendgemaakt. Geheimhoudingsprocedures zoals we die kennen van geheime diensten moeten zorgen dat iedereen die bij Project Titan betrokken is de lippen stijf op elkaar houdt. Toch klappen steeds meer betrokkenen uit de school. Ingevoerd tijdschrift Autocar zette alle geruchten op een rij, legde er uitgelekte documenten bij en verifieerde zoveel als mogelijk hoe het staat met de ontwikkeling van Apple's eigen auto, in de wandelgangen inmiddels 'iCar' genoemd.

'De belangrijkste auto sinds de Benz Patent-Motorwagen'

Apple wil niet de automarkt opgaan als de zoveelste autobouwer. De iCar wordt dan ook geen gewone auto met een Apple-labeltje. Net als met eerdere Apple-producten zoals de iPhone wil het elektronicabedrijf een revolutionair product op de markt brengen, dat de manier waarop we met auto's omgaan veranderen zal. De Apple iCar moet het idee van autorijden 'herdefiniëren', aantrekkelijk zijn voor consumenten en een vergevordere vorm van connectiviteit bieden. Cruciaal daarbij wordt de gebruikersinterface. Autocar spreekt over 'de belangrijkste auto sinds de Benz Patent-Motorwagen', 'Apple's next big thing'

Onlangs is een nieuwe teamleider op het project gezet die de bakens enigszins heeft verzet, meer richting autonoom rijden. Deze zelfrijdende focus wordt toegevoegd aan het idee van een elektrische auto met hoogefficiënte elektrische aandrijving, snelle laadmogelijkheden en geavanceerde bedieningsmogelijkheden waaronder holografische displays. Apple heeft inmiddels meer dan duizend mensen aan het project werken, experts zijn weggekaapt bij bedrijven als Tesla, Volkswagen, Bosch, maar ook batterij- en chipbedrijven. 

Het blijft nog wel even kerstavond voordat we het pakketje kunnen uitpakken

Serieus ontwikkelingstraject

Deze maand blijkt Project Titan de 'committed project status' ontvangen te hebben, wat gezien kan worden als het teken voor een serieus ontwikkelingstraject. Toch heeft Apple-topman Tim Cook laten weten dat we 'het nog wel even kerstavond blijft' voordat we het pakketje kunnen uitpakken.

Het is zelfs nog altijd niet bekend of de iCar zal bestaan uit een echte auto of dat Apple slechts techniek zal gaan verkopen om in toekomstige automodellen of hun software 'in te pluggen'. Eerdere gesprekken over samenwerkingen met BMW, Mercedes-Benz en Fiat-Chrysler zijn in ieder geval op niets uitgelopen. Net als bij de iPhone zou Apple de productie van de iCar natuurlijk ook elders in de wereld kunnen outsourcen.