Van de nieuwe generatie Porsche Panamera verschijnt nu de plug-in hybride uitvoering 4 E-Hybrid. Die beschikt over technologie, afkomstig uit de supercar Porsche 918 Spyder. De innovaties komen zowel het milieu als de prestaties ten goede. 

De eerste generatie Porsche Panamera was sinds 2013 als plug-in 'S E-Hybrid' te bestellen. Nu de introductie van de tweede generatie Panamera gaande is wordt daarvan de opvolger gepresenteerd: de Panamera 4 E-Hybrid. Het cijfer in de naam verwijst naar de standaard vierwielaandrijving. 'E-Hybrid' duidt erop dat deze hybride in staat is volledig elektrisch - en dus emissieloos - te rijden.

Porsche noemt de combinatie van meer vermogen, meer rijplezier en een lager verbruik 'E-Performance'

Dat kon in de vorige generatie natuurlijk ook, maar toen diende het pedaal voor minstens 80 procent ingetrapt te worden om over (extra) elektropower te beschikken. In de nieuwe 4 E-Hybrid werken elektromotor en de benzinemotor vanaf de start automatisch optimaal samen. Als het schoon en zuinig kan gebeurt dat en als het krachtig moet is er instant boostkracht beschikbaar.

Bovendien zou de reactietijd van het elektrohydraulische systeem korter zijn. Ook de nieuwe en efficiënte achttraps PDK-transmissie is erg snel. Porsche noemt de resulterende combinatie van meer vermogen, meer rijplezier en een lager verbruik 'E-Performance'. Als basis daarvoor dient techniek uit de supersportwagen 918 Spyder. 

De cijfers

Eerst de cijfers dan maar. De nieuwe 2,9 liter grote V6-biturbomotor kan 330 pk vermogen leveren en 450 Nm koppel, de elektromotor omgerekend 136 pk en 400 Nm. Vertaald naar het 0-100 km/u sprintje komt er een acceleratietijd van 4,6 seconden uit. De topsnelheid ligt op 278 km/u. Allemaal beter dus dan bij de S E-Hybrid.

Ook de elektrische actieradius is gegroeid, naar maximaal 50 km bij een topsnelheid van 140 km/u. Opladen aan een standaard stopcontact neemt 5,8 uur in beslag, met een 32 A-aansluiting 3,6 uur. Het vloeistofgekoelde lithium-ion batterijpakket heeft een grotere capaciteit maar weegt niet meer dan dat in de vorige generatie plug-in hybride.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Uitrusting en prijzen

Niet alleen onder de motorkap is de techniek aangepakt. In de cabine van de Panamera 4 E-Hybrid debuteert de Porsche Advanced Cockpit, bestaande uit twee 7 inch schermen aan weerszijden van de analoge toerenteller. Ze kunnen bediend worden met aanrakingen en zijn individueel in te stellen. Verder is er een 12,3 inch touchscreen voor het Porsche Communication Management-systeem. Daarmee kun je bijvoorbeeld de 'boost assistent' en 'hybrid assistent' bedienen. 

De levering van de Porsche Panamera 4 E-Hybrid start april volgend jaar, wanneer het bijtellingstarief van 22 procent van kracht is. Vanaf heden zijn de orderboeken geopend. De prijzen beginnen bij 114.700 euro. Dat is bijna 20.000 euro minder dan de benzine-uitvoering 4S van de Panamera. In oktober showt Porsche de plug-in hybride op de autoshow van Parijs.