Karma Automotive heeft gisteren de elektrische Revero officieel gepresenteerd. Het nieuwe bedrijf steekt veel tijd in het opnieuw ontwerpen van zaken die niet goed functioneerden in voorloper Fisker Karma. 

In het Californische Orange County is de Karma Revero officieel gepresenteerd. Niet dat de auto klaar voor productie is - of dat al bekend is wanneer 'ie af zal zijn. Toch kun je 'em nu al bestellen. Het aantal mensen dat aan de elektrische sportauto werkt wordt tot eind dit jaar verhoogd van zo'n zevenhonderd naar duizend. Daaronder zitten Valmet-werknemers, die voorloper Fisker Karma bouwden. Maar er werken ook mensen 'van buiten' mee, bijvoorbeeld om een geheel nieuw infotainmentsysteem te bouwen. Dat moet niet alleen up-to-date zijn (de Karma ging in 2013 uit productie) maar ook veel beter, sneller en gebruikersvriendelijker worden. Een voorproefje daarvan is gisteren getoond. 

Techniek

Ook de techniek onder de motorkap wordt aangepakt. Het principe van een volledig elektrische aandrijving plus een 2.6 viercilinder turbomotor van General Motors die onderweg de batterijen oplaadt ('range-extender') blijft ongewijzigd. De accu's hebben wel een iets grotere capaciteit gekregen die goed is voor 50 km volledig elektrisch rijden zonder opladen. Ook is de elektromotor flink sterker. Daarnaast beschikt de Revero nu over een snellaadfunctie. Het dak wordt gevuld met een zonnepaneel maar deze genereert - bij gunstige weersomstandigheden - slechts energie voor zo'n 2 km extra bereik per dag.

Karma verwacht dat het Revero-brandstofverbruik uiteindelijk niet zal verschillen van het Fisker-origineel (door TÜV in 2011 vastgesteld op gemiddeld 2,1 l/100 km).  Wél accelereert de Revero Karma sneller: in Sport-modus van 0-60 mijl/u (0-96 km/u) in 5,4 seconden. 

Karma Revero

Verkoop

Karma Automotive zet de Revero iets hoger in de markt. Betaalde je voor een Fisker indertijd zo'n 103.000 dollar (omgerekend 90.000 euro exclusief Nederlandse belastingen), Karma hanteert een vanafprijs van 130.000 US dollar (ruim 115.000 euro). Daar krijg je een auto voor terug met een iets moderner uiterlijk plus een luxere uitrusting. Karma ziet de herintroductie namelijk als 'het opnieuw aankleden van een vrouw van tijdloze schoonheid met nieuwe kleren en juwelen'; opties worden in de prijslijst zelfs 'nieuwe juwelen' genoemd.

Anders bekeken wordt de Karma Revero een alternatief voor degenen die niet bij de 'Tesla-sekte' willen horen. Het zal niet voor niets zijn dat Karma-topman Jim Taylor tijdens de presentatie concurrent de Tesla Model S als 'een iPad op wielen' noemde.