Jaguar Land Rover Ingenium 2.0-motor

Sinds deze week produceert Jaguar Land Rover een nieuwe benzinemotor en een automatische transmissie met dubbele koppeling. Beide verlagen schadelijke uitstoot en het brandstofverbruik.

Jaguar Land Rover heeft deze week het gamma aandrijftechnieken uitgebreid. De Britse autobouwer voegde een zelf ontworpen viercilinder benzinemotor toe aan de Ingenium-familie van zuinige krachtbronnen. De nieuwkomer zou 25 procent meer vermogen leveren dan de motoren die ermee worden vervangen. Er staat een reductie van 15 procent brandstofverbruik tegenover. 

De nieuwe motor is onder meer voorzien van een twin-turbocharger. De Ingenium-familie bestaat uit modulaire motoren, die flexibel aan te passen zijn en zodoende geschikt zijn voor verschillende modellen. De autofabrikant hoeft zodoende geen aparte motoren te ontwikkelen voor de SUV's van Land Rover of de sportwagens van Jaguar. 

Ook nieuw is een achttraps automaat met ultralange overbrengingsverhoudingen en een dubbele koppeling. Deze is eveneens geschikt voor meerdere soorten auto's: All-Wheel Drive-voertuigen, achterwielaangedreven auto's waarbij de motor in de lengte ligt en hybride modellen. Volgens de fabrikant zal toepassing van de compacte en lichtgewicht transmissie een besparing opleveren van 10 procent op het brandstofverbruik.

De nieuwe aandrijftechnieken komen begin 2017 beschikbaar in producten van de merken Jaguar en Land Rover.