De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain is een stationcar met grotere bodemvrijheid die je probleemloos op elke bestemming brengt, ongeacht de ondergrond.

Men neme een Mercedes-Benz E-Klasse Estate, zorgt voor een grotere bodemvrijheid, forse wielen en standaard vierwielaandrijving en voilà, de Mercedes E-Klasse All-Terrain is geboren. Het Duitse merk introduceert zodoende een luxe stationwagon die probleemloos allerlei ondergronden trotseert. 

Daarbij heeft Mercedes-Benz wel wat meer werk gemaakt van de styling dan alleen de grote wielen. De grille, driedelige voorbumper en voorskirt, achterbumper, de wielkastbekleding en dorpelverbreders zijn alle in SUV-stijl uitgevoerd. De bagageruimte heeft een robuuste laaddrempelbescherming en optische bodembeschermingsplaat gekregen.

In de auto vallen vooral de sportieve rvs sportpedalen op. De uitrusting van de E-Klasse All-Terrain is standaard gebaseerd op het Avantgarde-interieur, maar ook de Exclusive- en Designo-uitrustingslijnen zijn leverbaar. Verder biedt Mercedes-Benz alle comfort-, assistentie- en veiligheidssystemen van de reguliere E-Klasse op de All-Terrain aan. 

Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain

All-Terrain rijmodus

Het Dynamic Select-systeem in het nieuwe model beschikt over een extra rijprogramma: All-Terrain. In combinatie met de standaard aanwezige Air Body Control zorgt deze rijmodus ervoor dat het onderstel, bij een snelheid tot 35 km/u, 20 mm hoger komt te staan. Op het display verschijnen dan bijbehorende gegevens zoals de hellingshoek, stuurhoek en een kompasfunctie. 

Na het debuut op de autosalon van Parijs gaat de Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain in de lente van 2017 in de verkoop. Eerst is 'ie als E 220 d 4Matic verkrijgbaar, met de nieuw ontwikkelde viercilinder 2.0 dieselmotor van 194 pk sterk. Korte tijd later volgt een versie met zesliter dieselmotor. Beide worden standaard gekoppeld aan de nieuwe, negentraps 9G-Tronic automatische transmissie. We verwachten begin 2017 de prijzen.