Peugeot pakt uit op de autosalon van Parijs met de nieuwe 3008. De MPV’s van voorheen zijn niet meer, het is SUV wat de klok slaat.

De autosalon van Parijs staat in het teken van de 3008 en de daarop gebaseerde 5008. Het grootste verschil met de voorgaande generatie is dat beide auto’s vanaf nu geen MPV meer zijn: “De markt vraagt om SUV’s, in een MPV wil je niet meer gezien worden”, aldus de woordvoerster van het merk. “De 3008 en de 5008 zijn stoerder en robuuster geworden.”

Beide auto’s zijn in grote lijnen gelijk aan elkaar. Het belangrijkste verschil? “De 5008 is groter en wordt standaard geleverd met zeven zitplaatsen. Eigenlijk kun je die auto zien als de ‘Grand’ 3008”. Beide auto’s delen een prachtig interieur met een dashboard dat is gemaakt van mooie kunststoffen en dat er hightech uitziet. De modellen hebben als eerste Peugeot de tweede generatie van de i-Cockpit aan boord. Je leest de tellers nog steeds af over het stuur heen, maar om de leesbaarheid te verbeteren is nu de bovenkant van het stuur afgeknot. Dat heeft als bijkomend voordeel dat het er sportief uitziet. Op de middenconsole heeft Peugeot échte’ schakelaars aangebracht: “In de 308 was alles digitaal, maar dat bleek niet handig te zijn. Daarom hebben we nu weer een aantal knoppen aangebracht.”    

Hoewel de 3008 en 5008 worden neergezet als echte SUV’s kunnen de modellen niet af-fabriek worden geleverd met vierwielaandrijving. Er is wel een specialistisch bedrijf dat deze techniek achteraf kan monteren, maar dat is volgens de PR-dame van Peugeot eigenlijk niet nodig: “Deze auto’s blijven toch vooral op de weg en bovendien zit er intelligente traction control op deze modellen. Er is zelfs een afdaalassistent voor steile hellingen beschikbaar.”

Een leuke optie is de elektrische step, die in de auto opgeborgen kan worden en waarmee je het laatste stuk van je reis elektrisch kan afleggen. De step haalt een snelheid van 25 km/u.