De aanstaande Audi A8 wordt net als deze en vorige generaties opgebouwd rondom een space frame. Het geheel nieuwe ontwerp zorgt echter voor meer veiligheid, een lager verbruik en betere prestaties.

Vooruitlopend op de onthulling van de nieuwe generatie A8 stelt Audi ons alvast op de hoogte van het nieuw ontworpen 'space frame'. Zo'n sterke basisstructuur gebruikt het merk al sinds 1993, om de stabiliteit en crashbestendigheid van z'n modellen te bevorderen. Ging het in de eerste decennia echter om een frame van hoofdzakelijk aluminium, voor de nieuwe generatie worden vier materialen toegepast.

Naast aluminium zijn dat magnesium, staal en met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP). Vanuit het principe 'het juiste materiaal op de juiste plek en in de juiste hoeveelheid' is Audi erin geslaagd de veiligheid te vergroten en tegelijkertijd het lichte gewicht van het frame te behouden. Dat werkt volgens het merk ook goed uit op de rijeigenschappen, prestaties, de acoustiek in de cabine en het brandstofverbruik.

Audi heeft nieuwe productiemethoden ontwikkeld om de verschillende materialen goed op elkaar te laten aansluiten. Ook worden de materialen zelf sterker gemaakt, bijvoorbeeld door deze een specifieke hittebehandeling te geven of door er iets aan toe te voegen. Waar het toch nog nodig is worden magnesium verstevigingsbalken aan het space frame toegevoegd. Het productieproces, dat straks in het Duitse Neckarsulm plaatsvindt, is zelf ook verbeterd en verduurzaamd. We verwachten de nieuwe A8 deze zomer.