Mercedes-Benz informeert ons alvast over de vernieuwing die de S-Klasse dit najaar krijgt. Door verdere uitbreiding en integratie van technologie zet het merk de volgende stap in autonoom rijden. 

"De nieuwe S-Klasse brengt Mercedes-Benz Intelligent Drive naar het volgende niveau." Dat zegt Michael Hafner, hoofd van de afdeling Automatisch rijden en Actieve veiligheid bij het Duitse concern. Zeker, de te faceliften S-Klasse krijgt nog meer slimme systemen.

Maar het is vooral de integratie van deze systemen en de verbinding met bijvoorbeeld data van het al aanwezige navigatiesysteem dat de voortgang in autonoom rijden mogelijk maakt. Daarnaast krijgt de S-Klasse C2X ('Car-to-Infrastructure')-communicatie, uitwisseling met bijvoorbeeld slimme verkeersborden en mobiele bewegwijzering. Alle nieuwe functies zullen te bedienen zijn vanaf het stuurwiel. Duidelijke icoontjes moeten informatie verstrekken op zowel het instrumentenpaneel als op het Head-Up display. 

De autonome functies in het kort

De navigatiegegevens worden ingezet om, indien nodig, de auto af te remmen of bij te sturen. Ook wordt bijvoorbeeld een inhaalverbod opgevolgd; zulke acties worden op het instrumentenpaneel getoond. Gevaarlijke situaties worden uitgewisseld via C2X-communicatie. Dit alles zou het automatisch rijden zodanig verbeteren dat de S-Klasse voortaan ook op B-wegen zelf kan rijden. 

Omdat automobilisten voorlopig nog zelf de auto dienen te besturen voegt Mercedes Active Emergency Stop Assist toe: zodra dit systeem tijdens autonoom rijden detecteert dat de automobilist het stuur niet langer beweegt verschijnen waarschuwingen. Reageert de rijder niet, bijvoorbeeld omdat hij of zij onwel geworden is, dan wordt de auto automatisch tot stilstand gebracht. De waarschuwingslampen gaan aan om andere weggebruikers te alarmeren. 

De nieuwe S-Klasse brengt Mercedes-Benz Intelligent Drive naar het volgende niveau

De assistentiefuncties in het kort

Ook de assistentiesystemen voor op de snelweg worden simpeler. Om bijvoorbeeld van rijbaan te wisselen voldoet een tikje tegen de richtingaanwijzer. Deze functies, te gebruiken wanneer de automobilist rijdt, maken eveneens gebruik van de navigatiedata. Verder zijn de veiligheidshulpjes uitgebreid. 

Tot slot wordt ook het parkeren een makkie. Een parkeerplek zoeken, de auto automatisch in- of uitparkeren - naar wens met de smartphone - het kan straks allemaal. Een 360 graden camera levert full HD-plaatjes op vanuit diverse hoeken.