PSA, het moederbedrijf van Citroën, DS, Peugeot en Opel, heeft een tijdpad uitgestippeld voor de ontwikkeling en introductie van zelfrijdende auto's. De eerste functies kunnen we begin volgend jaar verwachten in de aanstaande DS 7 Crossback.

Wanneer de SUV DS 7 Crossback begin 2018 in de Nederlandse showrooms arriveert zal deze voorzien zijn van diverse assistentiesystemen waarmee het PSA-concern stappen zet richting de zelfrijdende auto. Dat zijn bijvoorbeeld automatisch parkeren, nachtzicht (het ontdekken van obstakels in het donker), monitoring of de bestuurder niet in slaap sukkelt en Connected Pilot, een uitbreiding van de huidige adaptive cruise control. 

De afgelopen jaren reorganiseerde PSA en daardoor was er nog weinig aandacht voor autonome rijfuncties. Dat gaat veranderen. De autofabrikant deed op de autoshow in Genève al een boekje open en vult dit nu aan in een interview met vakblad Automotive News Europe.

Tijdpad

De functies waarmee de DS 7 wordt bedeeld - 'onder controle van de automobilist' - zullen daarna ook verschijnen op andere modellen in de hogere segmenten van Peugeot en Citroën. Zogenaamde niveau 3-functies kunnen we vanaf 2020 verwachten. De auto kán dan automatisch rijden ('eyes off') maar de rijder moet nog kunnen ingrijpen; dit in tegenstelling tot niveau 4 ('mind off'), dat bij PSA in de periode 2025-2030 wordt voorzien, in de volgende generaties van de Peugeot 308 en DS 4. 

PSA heeft zich echter nog niet vastgepind op dat uitgebreide stadium van de zelfrijdende auto. Daarvoor wacht het eerst de benodigde wetswijzigingen af en ook de acceptatie door het publiek speelt een rol, zo liet Laurent Blanchet (Productdirecteur) eerder weten in het Britse tijdschrift BusinessCar.

Daar komt bij dat de functies van niveau 4 een stuk duurder zullen zijn dan de functies die nu in ontwikkeling zijn. PSA wil zelfrijdende snufjes vooral in zetten om zoveel mogelijk mensen gemakkelijker en veiliger te laten rijden in zoveel mogelijk modellen. Het bedrijf voorziet dan ook problemen met het terugverdienen van deze techniek - het zou auto's te duur maken. 

PSA is er klaar voor

Overigens test PSA al sinds 2015 in een stuk of vijftien prototypes op Europese snelwegen. Op de autoshow in Genève demonstreerde het al wagens met niveau 3- en 4-functies. Ook beschikt het bedrijf over vele samenwerkingspartners - van universiteiten tot technologiebedrijven - zodat het toegang heeft tot reeds beschikbare techniek zoals sensoren. Het zou eventueel ook met partner General Motors, de Amerikaanse autobouwer, op kunnen trekken, of diens autonome autotechnologie in licentie kunnen toepassen. De nu door PSA gepresenteerde planning is daarmee alleszins realistisch.