Mercedes-Benz grijpt de introductie van een vernieuwde GLA-klasse aan om ook de compacte AMG-modellen onder de aandacht te brengen. Zo staat er op de paddock van F1-circuit Hungaroring niet alleen een nieuwe GLA, maar een heel rijtje sportieve AMG-modellen klaar. Met de Mercedes-AMG A 45 mag ik het circuit op, de GLA 45 krijgt de sporen rond hoofdstad Boedapest.

De strak opgestelde AMG’s vormen een uitnodigend plaatje op de paddock van het Formule 1-circuit. Onze Nederlandse groep arriveert lekker vroeg en mag meteen het circuit op. Dat laten we ons geen twee keer zeggen. AMG-balaclava om het hoofd, helm op, een racy zitpositie innemen en gaan! De auto’s zijn al warm en in een treintje van vier rijden we de pitlane uit. Een matzwarte AMG GT S rijdt voorop en geeft het tempo aan – veelbelovend.

Geen rustige kennismaking

Met de Mercedes-AMG A 45 op F1-circuit Hungaroring

De eerste ronde dient ter verkenning, maar al snel blijkt van een rustige kennismaking geen sprake. Het gas gaat er meteen flink op en voor ik het goed en wel besef is de eerste ronde achter de rug. De net geen 4,4 kilometer lange baan bestaat uit zestien bochten, die de A 45 verslindt alsof ze nauwelijks bestaan. Dankzij de vierwielaandrijving komen alle 381 pk’s perfect op het asfalt. Bocht-uit accelereren voelt als een soort lancering, met schier oneindige tractie.

Of je nu gas geeft, gas loslaat, schakelt, stilstaat of voluit gaat maakt voor je beleving niets uit: altijd brult, klappert en blèrt de sportauspuff het uit. Zo opzwepend moet een racer klinken, niet anders. Op het rechte stuk mag de A 45 even voluit en vlak voordat de ankers uitgaan zie ik in een flits 210 km/u op de teller staan. Serieuze snelheden! Het schakelwerk laat ik maar over aan de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, die ook op het circuit precies doet wat ik wil.

Dat de A 45 naast een razendsnelle, ook een heel vergeeflijke auto is blijkt wanneer ik in mijn enthousiasme veel te hard een bocht in duik. De auto glijdt gemoedelijk over de voorwielen weg, om direct weer in het spoor te raken als ik wat gas terugneem. Geen kont die de voorkant probeert in te halen, zelfs geen stapje opzij: de A 45 zal je niet verrassen. De auto en ik vormen een steeds beter team en na in totaal acht ronden is het feest voorbij. Jammer, ik zou dit de hele dag kunnen doen!

De GLA 45 AMG heeft 'Überholprestige'; hiervoor gaat men wel aan de kant.

Stof happen met de GLA 45 AMG

Voor de wegen buiten het circuit kies ik de GLA 45 AMG. Een goede zet, zo blijkt, want zelfs met de sportieve onderstelafstemming blijft de SUV comfortabel. De wegen in Hongarije zijn zo nu en dan matig van kwaliteit en soms zelfs geheel afwezig, waardoor de iets hogere GLA zijn meerwaarde ten opzichte van de A-Klasse maar weer bewijst.

De bodemvrijheid van een GLA komt op dit soort wegen goed van pas...

De GLA 45 AMG is een kanon voor op de openbare weg, waarmee je altijd kracht over hebt. Net als bij de A 45 is het geluid heerlijk opzwepend, terwijl je een even gemakkelijk controleerbare auto hebt. Je kunt het zo gek niet maken, of de AMG kan het aan. Op snelwegtempo is de auto lekker stil en enorm stabiel, wat blijkt als de teller in no-time 230 km/u aanwijst. In deze compacte AMG voelt het niet alsof je daadwerkelijk zo snel rijdt.

Even later heb ik zoveel vertrouwen in de GLA, dat ik ‘m een zandpad op rijd en de Race-stand inschakel. Zelfs in deze meest extreme rijstand, waarbij de elektronische hulpsystemen minder actief worden, blijft de vierwielaangedreven GLA altijd grip houden en eenvoudig controleerbaar. De Mercedes-AMG GLA combineert het comfort en gebruiksgemak voor elke dag met enorm toegankelijke topprestaties wanneer je daarom vraagt. Een perfecte allrounder, en in dat licht bezien valt de vanafprijs van 81.329 euro nog best wel een beetje mee.